Därför ska förbudet rivas upp

Riv upp förbudet mot att sälja bensin- och dieselmotorer. Ett så stort teknikskifte kan inte tvingas på folket. Om alla ska köra elbilar måste de vinna på egna meriter. 

DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Idag fredag träffar topparna från europeisk bilindustri EU-toppen Ursula von der Leyen. I spetsen går svensken Ola Källenius som är vd för Mercedes. De kommer dit i angeläget ärende. De vill att EU ska riva upp förbudet mot att sälja nya bilar med bensin- och dieselmotorer från 2035. Ska man tro Källenius så har verkligheten hunnit ifatt drömmen. Det är orealistiskt att vi ska köpa 100 procent elbilar om nio år. 

På ena sidan står den sargade tyska bilindustrin. De är eniga om att förbudet bör rivas upp. Varken industrin eller bilköparna har hunnit med EU-politikernas dröm. Trots stor ökning i år är det färre bilköpare än väntat köper elbilar när det kommer till kritan. Även om många säger att de vill göra det. Framförallt är bilarna för dyra. Och fortfarande är det en stor andel invånare i EU som inte har en vettig chans att ladda en elbil. Kritikerna säger att tyskarna vill fortsätta sälja förbränningsbilar för att de tjänar mer på dem än på elbilar där de måste köpa dyra batterier från Kina.

Volvo hör till de fåtalet biltillverkare som vädjar till EU om att behålla förbudet mot bensin- och dieselmotorer från 2035. Inte så konstigt, de sålde sin motortillverkning för flera år sedan.

På andra sidan står Volvo och Polestar. De har skrivit ett brev till EU där de vädjar om att de inte ska riva upp förbudet. Men Volvo har gått ur bilindustrins organisation ACEA där andra biltillverkare är med och talar mest för sitt eget bästa, mer än för bilindustrins och bilköparnas bästa i stort. Tillåt mig tvivla på att de drivs av genuint klimatansvar. De ägs till största del av en kinesisk bilmagnat och har investerat tungt i elbilar och lade ner utvecklingen av förbränningsbilar för flera år sedan. Volvo har till och med sålt sin motorutveckling. Ett förbud skulle slå hårt mot deras miljardinvesteringar i elbilar. De tyska tillverkarna har fortsatt satsa på bilar med bensin- och dieselmotor parallellt med elbilar.

Men EU lämnar nu en öppning. EU-kommissionens ordförande talar om ”respekt för teknikneutralitet”. Det är svårt att tvinga på människor ett så stort teknikskifte om de inte är redo för det. Det är en av de största ändringarna i människors vardagsliv som politikerna försöker tvinga på oss med lagar och regler. Jag tror det är omöjligt att lyckas driva igenom det med förbud. Morötter fungerar alltid bättre än piskor och bojor.

Ska elbilarna vinna måste de göra det för att den stora massan av bilköparna tycker att tekniken är bättre. Inte genom tvång. Och för att en elbil blir mer ekonomisk. Många tycker att de är alldeles för dyra, och inte fungerar för deras vardag. De har inte ens någon vettig laddplats.

Men utvecklingen går i rasande takt, även om solid state-bilar är en bit bort. Det börjar redan komma elbilar som går 80 mil. När de väl börjar bli billigare kommer allt färre vilja ha en bil som går på bensin- och diesel. En tvingande lag borde inte behövas. Ska en ny teknik ta över helt ska den göra det för att den är bättre och billigare. Det kommer den att bli. Men i väntan på det är det korkat att ha en tvingande lag som inskränker friheten och skapar osäkerhet för många.

Jag är säker på att förbudet kommer rivas upp, i alla fall delvis. För många jobb och för mycket pengar står på spel. Och i det rådande världsläget vill ingen göra sig beroende av Putins bästa kompis Kina. Om vi bara gör elbilar tillräckligt attraktiva kommer det att lösa sig självt i sinom tid. Det har redan hänt i Norge. Där säljs 97 procent nya elbilar, det borde räcka bra, även för EU. Och de sista procenten fossilbilar kommer vi att behöva av olika skäl.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt