Den var ritad av en Volvo-designer och skulle förändra bilden av Lada. Men nu tvingas den ryska tillverkaren att lägga ner sitt nya flaggskepp, SUV:en Xray. Kriget i Ukraina slår stenhårt mot rysk bilindustri.
Xray-modellen var den första modellen från Lada som inte längre såg ut som en Lada. Volvos tidigare designchef Steve Mattin som var ansvarig för framtagandet av XC60, S60 och V60 skulle lyfta Lada till nya höjder och tog fram Lada Xray.
Lada har meddelat att de kommit igång med tillverkningen av gamla modeller som Niva och Vesta, men den nya SUV:en Xray tvingas Lada nu att lägga ner, uppger Der Spiegel.
Anledningen till att flaggskeppet inte kan tillverkas är akut brist på delar. Sanktionerna mot Ryssland som en följd av Ukrainakriget har slagit hårt mot bilindustrin. Lada får helt enkelt inte tag på delar till sin nya SUV. Enligt Der Spiegel fattas 1500 av 4000 komponenter till bilen.
Ladabilarna som nu tillverkas saknar många komponenter. En del bilar tillverkas utan krockkuddar och inga bilar kommer att ha ABS förrän tidigast 2023. Priset på en Lada Vesta har tredubblats och den enkla småbilen kostar nu tre miljoner rubel, motsvarande över 500 000 kronor.
Förutom att ha varit Volvos designchef 2005 och 2009 har Steve Mattin arbetat hos Mercedes-Benz och varit ansvarig för att ta fram modeller som S-klass, ML och GL.
– Vid en viss tidpunkt tänker du: Det är dags att byta. Så var det när jag gick från Mercedes till Volvo. Det är nu liknande med Lada, bara utmaningen är förstås mycket större. Å ena sidan dyker jag in i det okända, å andra sidan kan jag få ett mycket större genomslag med Lada, berättade han för Der Spiegel när han tog jobbet som designchef på Lada.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter