Bilmärket riskerar att läggas ner efter 80 år eftersom det säljer för dåligt. Men en ny svensk undersökning visar att spanska Seat har de allra nöjdaste bilägarna i Sverige.
– Seat tar ett jättekliv och kan nu stoltsera med att ha Sveriges nöjdaste bilägare, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
För ett per månader sedan blev det officiellt att Seat ska läggas ner som bilmärke, och istället bli en mobilitetstjänst. Istället ska det nya poppigare och snabbväxande märket Cupra ta över. Seat har funnits sedan 1950, men 2030 ska Cupras elbilar ha tagit över helt.
Nu visar en ny svensk undersökning att det kan vara ett misstag. En stor konsumentundersökning som har gjorts av Kvdbil visar att Seat har Sveriges allra nöjdaste bilägare. Hela 95 procent av Seat-ägarna gav ett betyg mellan 8-10, en nöjdhetsgrad märket tidigare inte varit i närheten av.
Seat har tidigare fått låga poäng i varumärkesundersökningar, då märket betraktas som ganska osexigt. Men under skalet finns exakt samma teknik so i Volkswagens dyrare bilar, och kvaliteten i de spanska fabrikerna verkar inte vara sämre med tanke på de höga betygen.
Tesla och Mini hade 100% nöjda kunder i mätningen, men antalet svarande var för lågt för att ska komma med på listan. På andra plats i mätningen kommer Mercedes med 94 % nöjda ägare, en klar förbättring. Övriga märken på topp-5 är BMW (88 %), Nissan (87 %) och Volvo (84 %). Totalt är det 79 procent som ger sin bil ett betyg mellan 8-10.
Subaru har tidigare vunnit flera liknande mätningar. Men i Sifos och Kvdbils nya undersökning rasar märket. Nu är det är endast 77 procent som ger ett betyg mellan 8-10, vilket placerar Subaru först på elfte plats. Även Toyota (78 %) och Kia (76 %) som då innehade platserna bakom Subaru tappar kraftigt, till nionde respektive tolfte plats. I botten återfinns Citroën (62 %), Ford (67 %), Renault (70 %) och Audi (70 %).
– Det är väldigt stora omkastningar och flera favoriter faller tungt. Exakt vad det beror på är svårt att säga. Möjligen är det så att tidigare topplaceringar skruvat upp förväntningarna. Att kunderna blivit mer kräsna, säger Daniel Odsberg.
Ägare till laddhybrider (82 %) och elbilar (81 %) är generellt sett är nöjdare än de som har bensin- (77 %) eller dieselbilar (80 %). Mer anmärkningsvärt är det låga betyg gasbilsägare ger sina bilar – bara varannan (50 %) är nöjd. Kvinnor och äldre tenderar också att vara nöjdare. 83 procent av kvinnorna är nöjda mot 73 procent av männen. I gruppen 56-79 år är det 86 procent som är nöjda mot 68 procent bland 18-34-åringarna.
Märkena med Sveriges nöjdaste bilägare
Andel (%) som gett sin bil betyget 8-10 på en 10-gradig skala, där 10 är bäst.
Tidigare placering inom parentes.
1. (16) Seat | 95 % |
2. (13) Mercedes | 94 % |
3. (6) BMW | 88 % |
4. (17) Nissan | 87 % |
5. (5) Volvo | 84 % |
6. (10) Hyundai | 83 % |
7. (12) Mazda | 81 % |
8. (14) Volkswagen | 78 % |
9. (3) Toyota | 78 % |
10. (4) Skoda | 78 % |
11. (1) Subaru | 77 % |
12. (2) Kia | 76 % |
13. (20) Peugeot | 72 % |
14. (24) Opel | 72 % |
15. (15) Saab | 71 % |
16. (9) Audi | 70 % |
17. (21) Renault | 70 % |
18. (22) Ford | 67 % |
19. (19) Citroën | 62 % |
Några märken hade 100 % i nöjdhetsgrad, däribland Tesla och Mini. Antal svaranden var dock för lågt (färre än 10 st.) för att ta plats på listan.
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1020 personer i åldern 18–79 år, som alla har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter