Bristen på laddstolpar för elbilar håller på att bli akut i Sverige. Nu går det 25 bilar per publik laddstolpe – det fattas 27 000 publika stolpar i Sverige.
– Laddinfrastrukturen behöver bli bättre i hela landet, inte bara i storstäderna. De laddbara bilarna ökar mest utanför storstäderna, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Förra året tillkom 100 000 nya elbilar på svenska väger och 65 000 laddhybrider. Totalt finns det nu över 450 000 laddbara bilar. Men nu slår Riksförbundet M Sverige larm om att bristen på laddplatser blir värre för varje år, eftersom utbyggnaden av infrastrukturen inte hinner med i samma takt som bilförsäljningen av laddbara bilar.
Enligt EU:s målsättning kräver vår bilpark 45 000 laddplatser, men i verkligheten finns det mindre än hälften, endast 18 000 i hela landet. Enligt M Sverige kan det här bromsa övergången från bensin och dieselbilar till elbilar.
– Laddinfrastrukturen behöver bli bättre i hela landet, inte bara i storstäderna. Tvärtom ökar de laddbara bilarna mest utanför storstäderna. I Stockholms län var ökningen av laddbara bilar minst i Sverige, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
I reda tal är bristen på laddstolpar störst i Stockholms, Skåne och Västra Götalands län. I Stockholm behövs fler än 13 000 nya laddstolpar bara för att täcka dagens behov. Redan förra året saknades 8 000 laddstolpar – och endast 843 nya stolpar har satts upp sedan M Sveriges förra kontroll. Lägst andel laddstolpar i förhållande till mängden laddbara bilar har Stockholms och Jönköpings län.
De laddbara bilarna ökade mest i Norrbottens, Västernorrlands, Kalmar, Jämtlands, Västerbottens, Dalarnas, Gävleborgs, Örebro och Jönköpings län. Sämst utbyggnad var det i Jämtland och Södermanlands län, där stolparna ökat med endast 10–15 procent. I Uppsala och Norrbottens län har laddstolparna ökat mest, med 116 respektive 81 procent. Trots det gäller för samtliga län att laddstolparna ökar i alldeles för låg takt.
Satsningar på publika laddare är en förutsättning för att de som bor i lägenhet ska kunna vara en del i övergången till elbilar och inte bara ska vara en möjlighet för dem som bor i eget hus och kan ladda hemma. Utbyggnaden av laddplatser i allmännytta, bostadsrättsföreningar och samfälligheter också är mycket bristfällig.
– Bristen på laddstolpar kan snabbt få konsekvenser, som att bilisten tvingas köra laddhybriden på bensin. Då uteblir klimatnyttan och de klimatfrämjande egenskaperna hos bilarna går om intet. Detta är illa eftersom tillverkningen av de laddbara bilarna frestar på miljön genom den mer omfattande råvaruåtgången samt att bilen kostat bilägaren mer i inköp jämfört med en vanlig bil, säger Carl-Erik Stjernvall.
Enligt en undersökning som M Sverige gjort vet många kommuner inte vad som gäller, vad de kan göra för att förbättra laddinfrastrukturen eller hur behoven ser ut. Konkurrensverketser problem i konkurrenshänseende med att vissa kommuner erbjuder gratis laddning samt att man möjligen försvårar för andra aktörer som vill nyttja kommunal mark.
– De publika stolparna måste bli fler i hela landet. Regeringen och samtliga berörda myndigheter måste i högre grad bistå kommunerna och snabbt hjälpa dem med att bygga fler stolpar. De måste även underlätta för andra aktörer att hjälpa till , säger Carl-Erik Stjernvall.
Så mycket ökar bristen på laddstolpar
Län | Ökning laddstolpar | Ökning bilar | CPEV*, skillnad |
Blekinge län | 26% | 48% | -15% |
Dalarnas län | 30% | 51% | -14% |
Gotlands län | 28% | 36% | -6% |
Gävleborgs län | 25% | 51% | -17% |
Hallands län | 33% | 46% | -9% |
Jämtlands län | 11% | 53% | -27% |
Jönköpings län | 25% | 50% | -17% |
Kalmar län | 24% | 55% | -20% |
Kronobergs län | 50% | 44% | 4% |
Norrbottens län | 81% | 66% | 9% |
Skåne län | 24% | 36% | -9% |
Stockholms län | 23% | 29% | -5% |
Södermanlands län | 15% | 44% | -20% |
Uppsala län | 116% | 46% | 48% |
Värmlands län | 37% | 48% | -7% |
Västerbottens län | 41% | 52% | -7% |
Västernorrlands län | 35% | 59% | -15% |
Västmanlands län | 41% | 47% | -4% |
Västra Götalands län | 18% | 49% | -21% |
Örebro län | 37% | 50% | -9% |
Östergötlands län | 25% | 47% | -15% |
Rikssnitt | 26% | 39% | -42% |
*Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe mäts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1. Enligt rapporten RechargeEU (jan 2020) från Transport & Environment är det bara fyra länder i EU som inte klarar CPEV-målet, Sverige är ett av dem.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter