Risk för böter: Vrid denna knapp i bilen i höst

Här är knappen du ska vrida i din bil i höst. Annars riskerar du både böter och trafiksäkerheten.
– Tänk själv om du blir påkörd bakifrån och kommer ut i ett mötande körfält, säger den svenska trafikpolisen Joakim Abrahamsson.

Uppmaning till alla Sveriges bilister. Stäng av autofunktionen på bilens strålkastare. Ställ det istället i halvljusläge hela tiden. Då är du säker på att ha tända bakljus. De flesta bilar har automatik så att lyset släcks ändå när du stänger bilen. Annars måste du komma ihåg det. Nu på hösten kan det vara fråga om liv och död. 
– Det är en bra idé. Stäng av den här funktionen. Under hösten kan det bli snabba väderomslag, dimma och regn. Om bakljuset är släckta är risken stor för olyckor, säger Joakim Abrahamsson.

Förr var det lag på att ha halvljusen tända även dagtid. Sedan ändrade EU detta. 
– Nuvarande lagstiftning, som tillåter att man använder varselljus istället för halvljus under dagtid, infördes 2011 på EU-nivå. Tanken var att bilarna skulle spara el och därmed också bränsle. Men med de energieffektiva LED-ljusen har det blivit mindre viktigt, säger Jacob Sidenvall på M Sverige. 

Om du har ditt ljusreglage i läge Auto vet du inte om dina bakljus är tända i dimma, gryning, skymning, regn, snö och andra besvärliga siktförhållanden. Du riskerar både att bli påkörd bakifrån och få böter på 1200 kronor. Foto: VTI

Med DRL (Daylight Running Lights)-funktionen innebär det att bilens bakljus är släckta i dagsljus. Systemet ska upptäcka när det blir mörkt eller dåliga siktförhållanden och själv sätta igång halvljusen.
– Man kan inte lita på det. Om du kör med släckta bakljus i dimma finns det risk att någon kommer och kör in i dig bakifrån. Tänk om man då kommer ut i ett mötande körfält, där kommer det en timmerbil, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.

Trafikforskare har länge krävt en ändring och att funktionen tas bort från nya bilar. Enligt dem är det en trafikfara att så många åker runt med släckta bakljus.
– Skillnaden är signifikant och kan innebära skillnaden mellan tillbud och olycka, mellan liv och död, om föraren plötsligt svänger ut eller ett barn hoppar ut ur baksätet. Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren Björn Lidestam.

Bilar med släckta bakljus i skymningen är en vanlig syn i svensk trafik idag.

Dessutom riskerar du böter. Om sikten försämras och bilens system inte registrerar det begår man ett brott.
– Det är inte tillåtet att åka med släckta bakljus eller DRL om sikten blir sämre. Det är böter på det här, men vi kan inte rapportera alla. Problemet är att den automatiska funktionen slår inte om till halvljus bara för att det är mulet eller grått, man måste själv göra det, säger Joakim Abrahamsson.

Han varnar alla bilägare för att köra runt med släckta bakljus. Samtidigt ska man se efter så att inte batteriet laddar ur.
– Slå om till halvljusfunktionen, men se till att lamporna släcks när du stänger av bilen så att batteriet inte tar slut, säger Joakim Abrahamsson.

Om du kör runt med släckta bakljus i dimma eller regn blir det böter. 
– Där måste finnas något egenansvar. Det ger 1200 kronor att köra med bristfällig belysning vid begränsade siktförhållanden, säger Joakim Abrahamsson.

Tipsen – så kan du överlista bilen och tända lyset

Läge: ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som styr ljusen automatiskt. För det mesta släcker bilen dina baklysen när det är ljust. Men ofta klarar inte automatiken att tända ljusen när det är dimma, regn, snöyra eller andra förhållanden som försämrar sikten. Låt din bil vara igång och kolla om dina bakljus är tända så vet du hur din bil beter sig.

Läge: Halvljus. Om du ställer ljusreglaget i läge för halvljus ska bilens bakljus alltid lysa. På många bilar kan du lämna reglaget i halvljusläge även när du stänger av bilen, då kommer du alltid att ha tända bakljus. Men se upp så att inte lamporna lyser efter att du stängt av bilen, då dras batteriet ur. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt