Renault Master kommer i en ny generation. Transportbilen kommer med både diesel, el och vätgasdrift.
Renaults transportbil Master är en riktig långkörare som har hållit hantverkare och transportörer på vägarna i decennier. Nya generationen kommer med en hel palett drivlinor; allt från diesel till vätgas är möjligt.
Renault har arbetat hårt för att göra skåpbilen mer aerodynamisk och säger sig ha slipat bort 20 procent av luftmotståndet. Nya Master debuterar med 4 dieselmotorer, 105, 130, 150 och 170 hk, kopplade till antingen en manuell låda eller en 9-växlad automat.
De två eldrivna versionerna kommer med 130 hk och 143 hk, i båda fallen med 300 Nm. Det finns batterier på 40 kWh med en räckvidd på 180 km eller 87 kWh, som ger 410 km. Mer spännande är kanske att det snart även kommer en Renault Master med vätgasdrift. Bränslecellen debuterar lite senare än de andra drivlinorna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter