Renault-bossen: Därför lever förbränningsmotorn 70 år till

Renault har precis ingått ett samarbete med Geely och ska satsa 82 miljarder kronor på förbränningsmotorer. Nu tror Renaults styrelserordförande på en lång framtid för förbränningsmotorer – innovationer om 3-4 år kan förändra allt. 
– Jag tror, vare sig vi vill det eller inte, att förbrännningsmotorn kommer att fortsätta leva över hela världen i minst 70 år, säger Jean-Dominique Senard till La Tribune. 

Geely och Renault går ihop om Volvo Cars tidigare förbränningsmotorbolag. Tillsammans investerar de 82 miljarder i förbränningsmotorer och hybridteknik. I Göteborg finns 500 anställda ingenjörer på Lindholmen och 1300 anställda vid monteringsfabriken i Skövde. Bolaget kommer totalt att ha 19 000 anställda vid 17 fabriker och fem centrum för forskning. 

Nu tar Renaults styrelseordförande Jean-Dominique Senard bladet från munnen om förbränningsmotorns framtid i en intervju med franska tidningen La Tribune.  Enligt Renault-bossen kommer förbränningsmotorer att leva kvar i många år. Senard hävdar att det kommer att komma klimatneutrala e-bränslen som kostar 11-16 kronor liter inom 3-4 år. 

– Vi går mot slutet med beslutsamhet: du vet, Renault kommer att vara elektrisk 2030, vi vet hur man gör det. Vad vi också gör är att vi också behåller förbränningsbilar, för jag tror, vare sig vi vill det eller inte, att förbränningsmotorn kommer att fortsätta leva över hela världen i minst 70 år, vi vill behålla kapaciteten att försörja denna marknad under bästa möjliga miljöförhållanden, säger Jean-Dominique Senard. 

Styrelseordföranden för Renault-gruppen uppger att företaget inlett forskning och utveckling om alternativa bränslen som till exempel vätgas tillsammans med partners. Den stora utmaningen nu är att få fram klimatneutrala bränslen till ett rimligt pris. Enligt Renaults ordförande är vi inte mogna för total övergång till elbilar, då ett råvarukrig med Kina är att vänta. 

–  Teknologiskt vet vi mycket väl att framsteg kommer. Frågan är till vilket pris? Segern blir att kunna sänka priset på alternativt bränsle till motsvarande 1 euro, 1,50 euro per liter. De stora experterna som följer med oss säger att det är möjligt. Det kommer att hända snabbare än du tror: om fyra, fem, sex år kanske vi är där, säger Senard. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester