Aldrig någonsin har utsläppen av koldioxid från nya personbilar varit så låga som nu – tack vare alla nya elbilar. Utsläppen från den genomsnittliga nya personbilen under 2022 var 66,6 gram/km.
– Den huvudsakliga förklaringen till minskningen är det fortsatta genomslaget av elbilar på våra vägar, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Koldioxidutsläppen från nya personbilar minskade under 2022 till 66,6 gram, den lägsta siffra som någonsin uppmätts. Koldioxidutsläppen sjönk med cirka 25 procent från 88.3 gram/km. Transportstyrelsen redovisar nu nya siffror som rapporteras till EU-kommissionen. Vi kan tacka alla nya elbilar för minskningen. Under 2022 rullade 100 000 nya elbilar ut på våra vägar, det innebär att var tredje ny bil var helt elektrisk.
– Antalet elbilar som registrerades i vägtrafikregistret under 2022 är drygt 40 000 fler än året innan. De genomsnittliga utsläppen oavsett drivmedel har samtidigt sjunkit med nästan 22 gram/km vilket självklart är väldigt positivt, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Statistiken bygger på de uppgifter som biltillverkarna rapporterar in till Transportstyrelsen i samband med att bilarna registreras i vägtrafikregistret. Sedan 2020 ska utsläppsvärdena bygga på testcykeln WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Utsläppsvärden från WLTP är generellt sett högre än utsläppsvärden från NEDC och övergången innebär att värden från 2019 och tidigare inte är jämförbara med de som nu presenteras.
Den snabba sänkningen hotas nu av minskade försäljning av elbilar sedan klimatbonusen togs bort i november förra året. Branschorganisationen Mobility Sweden har krävt nya subventioner för elbilar av regeringen, men hittills har det varit förgäves.
Genomsnittliga koldioxidutsläpp nyregistrerade personbilar 2021-2022*
Registrerade personbilar 2021 | Genomsnittligt koldioxidutsläpp 2021 | Registrerade personbilar 2022 | Genomsnittligt koldioxidutsläpp 2022 | |
Bensindrivna personbilar | 113 437 | 139,86 gram/km | 85 035 | 137,43 gram/km |
Dieseldrivna personbilar | 43 265 | 159,81 gram/km | 28 345 | 161,70 gram/km |
Gasdrivna personbilar | 1 446 | 108,97 gram/km | 1 862 | 108,51 gram/km |
Etanoldrivna personbilar | 44 | 126,70 gram/km | 1 334 | 125,47 gram/km |
Eldrivna personbilar | 57 256 | 0,00 gram/km | 97 729 | 0,00 gram/km |
Laddhybrider (diesel/el) | 3 979 | 35,17 gram/km | 2 423 | 35,42 gram/km |
Laddhybrider (bensin/el) | 73 712 | 38,10 gram/km | 62 304 | 29,97 gram/km |
Vätgasdrivna personbilar | 16 | 0,00 gram/km | 4 | 0,00 gram/km |
Summa | 293 155 | 88,32 gram/km | 279 036 | 66,63 gram/km |
*Statistiken omfattar endast “vanliga” personbilar. Husbilar, rallybilar, ambulanser, polisbilar och andra bilar för särskilda ändamål är inte medtagna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter