Rekordet: Väger mindre än ett barn – ger 1000 hk

Mercedes har tagit ett rejält kliv framåt i elbilarnas värld. Deras brittiska dotterbolag YASA har byggt en elmotor som väger mindre än ett litet barn. Men som ändå kan leverera över 1 000 hästkrafter.

När Koenigsegg presenterade sin nya elmotor Dark Matter blev många imponerade. Men nu visar Yasa att det går att nå hög effekt med betydligt lägre vikt. Det handlar om deras nya axialflödesmotor.
– Den här motorn kommer att ge banbrytande teknik till högpresterande bilar, säger Yasa-grundaren och tekniska chefen Tim Woolmer.

Det är en typ av elmotor där tunna, skivformade rotorer används istället för vanliga cylindriska. Konstruktionen gör att motorn kan ge betydligt mer kraft och vridmoment per kilo jämfört med traditionella elmotorer. Den nya motorn väger bara 12,7 kilo men under kortvarig effekt kan den leverera 1 006 hästkrafter. För jämförelse krävs vanligen stora, tunga motorer för att nå samma effekt. Motorernas effekt i förhållande till vikt avgör hur snabbt och responsivt en elbil kan accelerera.

Simon Odling tillsammans med Yadas nya elmotor.

YASA har nu slagit sitt eget rekord och nått 79 hästkrafter per kilo. Det är nästan dubbelt så mycket som deras tidigare toppresultat. Även den kontinuerliga effekten är imponerande, omkring 350–400 kW, vilket motsvarar 470–600 hästkrafter. Trots att motorn väger mindre än 13 kilo.

Mercedes planerar att använda motorn i nästa generations AMG-super-sedan och SUV, vilket kan ge bilarna prestanda som tidigare varit otänkbar för en så liten och lätt motor.
– De tidiga resultaten är mycket uppmuntrande. Motorns prestanda på testbänken har överträffat även våra mest optimistiska simuleringar, säger Yasas chef för ny teknologi Simon Odling.

Mercedes planerar att använda nya lätta elmotorn i nästa generations AMG-super-sedan och SUV

Det som är spännande är att detta inte är någon idé på papper. Motorn är fullt fungerande och testas just nu på en provbänk. Den är dessutom byggd med metoder som går att producera i större skala och kräver inga ovanliga material. Det betyder att tekniken kan hamna i riktiga bilar, inte bara i labbmiljö.
– Vår teknik levererar mätbara resultat idag och banar väg för en ny generation lätta och effektiva eldrivsystem, säger Yasas vd Joerg Miska.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt