Hon krockade sin elbil lätt och lämnade in den på verkstad. Först efter 370 dagar fick hon tillbaka den. Två dagar senare tändes en varningslampa för service.
– Jag vågar inte lämna in den, säger Petra Westin.
Carup har tidigare uppmärksammat bilägaren Marie Elme som fick tillbaka sin Citroën i delar från bilverkstaden först efter 11 månader. Då hade hon fått kalla in advokater. Nu visar det sig att samma verkstad i Malmö behållit en annan fransk bil ännu längre – vilket tycks vara ett svårslaget rekord.
Mäklaren Petra Westin lämnade in sin Peugoet e-208 elbil på Hedbergs Bil i Malmö efter en krock med en refug i oktober 2023, skriver Sydsvenskan. Bilen bärgades till verkstad och hon fick veta att bilen skulle vara klar i februari. Men sedan försenades det ytterligare.
– Det var reservdelar hit och dit som måste beställas och de fick inte fatt på personen som är specialist på elbatterier. Var finns flaskhalsen? säger hon till Sydsvenskan.
Petra jobbar som mäklare och har stort behov av bil. Den privatleasade bilen gav henne ingen rätt till lånebil. Trots att den stod på verkstad fick hon fortsätta betala över 50 0000 kronor i leasingavgifter. Först efter sex månader fick hon ändå låna en verkstadsbil.
Nyligen blev Hedbergs Bil klar med hennes bil. Efter en väntan på 370 dagar. Nu råder Petra Westin alla att läsa sina leasingavtal noga.
– Det är ingen människa som räknar med att man ska ha sin bil på verkstaden i ett år. Var står det i mitt kontrakt att jag ska godta det?, säger Petra Westin.
Två dagar efter att hon hämtat ut sin bil tänds en varningslampa i bilen: Dags för service. Men nu vågar Petra inte ta tillbaka sin bil till verkstaden av rädsla för att den ska bli kvar igen. Verkstaden säger sig inte känna till hennes fall, men skyller de extrema väntetiderna på en anställd som slutat. Nu ska det bli bot och bättring.
– Vi har skapat ett säkerhetssystem så att bilarna inte blir stående. Vi har koll på alla bilar som kommer in, det har man inte haft tidigare. Man har tagit emot bilar och inte lagt in dem i systemet. Vi har anställt nya medarbetare och byggt om organisationen. Det har brustit, och det är inte bra, säger marknadschefen Carl Johan Hedberg till Sydsvenskan.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter