Världens största räckviddstest i perfekt sommarväder slutade med både succéer och fiaskon. Tesla Model S Long Range slog rekord – men bara en tredjedel av de 32 nya elbilsmodellerna klarade sin officiella WLTP-räckvidd. Sämst gick det för Toyota bZ4X som floppade igen.
Norska bilistorganisationen NAF och tidningen Motor genomför varje år världens största räckviddstest. Testet körs både i vinterförhållanden och på sommaren. Årets sommartest kördes i de bästa förhållandena någonsin. Med molnfritt väder, 20 plusgrader i låglandet, 15 grader i fjällen och svag vind hade de hoppats att många elbilar skulle slå sin officiellt angivna WLTP-räckvidd när de kördes tills batteriet var helt tomt.
– Optimismen som vädret gav upphov till försvann dock tråkigt tidigt, skriver tidningen.
En av de testade bilarna slog till med ett snyggt räckviddsrekord. Tesla Model S Long Range ska enligt Teslas WLTP-siffror klara 634 km, men i testet kom den hela 672 km, den högsta siffra som uppmätts i det stora norska testet. Den tidigare rekordhållaren var Tesla Model 3 Long Range. Den nya uppdaterade modellen av Polestar 2 med bakhjulsdrift och större batteri kom tvåa i testet med en räckvidd 602 km, det var dock aningen kortare än den angivna WLTP-räckvidden på 615 km.
De båda Xpeng-modellerna G9 och P7 var de som överlevererade mest och kom längst i förhållande till sin angivna WLTP-räckvidd. Även Nissan Ariya gick bra och kom 47 km längre än den räckvidd som Nissan lovat ut. Många av bilarna hamnade runt omkring WLTP-räckvidden som också testas fram under perfekta förhållanden, men det fanns också ett gäng bilar som var rejäla besvikelser.
Toyota bZ4X var en rejäl flopp i vintertestet och nu sviker bilen igen i sommartestet. Den framhjulsdrivna versionen underlevererade mest av alla testade bilar. Den hade en negativ avvikelse på 13,7 procent. Det betyder att bilen stannade 69 km innan den utlovade räckvidden och kom 434 km. Systermodellen Subaru Solterra kom näst sist när det gäller verklig räckvidd i förhållande till utlovad WLTP-räckvidd. Den fyrhjulsdrivna Toyota bZ4X klarade sig bättre med en avvikelse på 3,4 procent.
Även bilarna från giganten BYD kom till korta i testet när det gäller kvoten mellan verklig räckvidd och utlovad räckvidd. Fyrhjulsdrivna Subaru Solterra hade också den allra kortaste räckvidden i testet, och stannade efter 360,5 km. Årets bil, Jeep Avenger, hade den näst kortaste räckvidden, men bilen har ett litet batteri och den officiella räckvidden ligger på 395 km. Avvikelsen ligger på 8 procent.
Hastighetsgränserna i Norge är låga, varför testet är relativt gynnsamt för elbilar. NAF och Motors tester har väckt stor uppmärksamhet och rönt protester från en del biltillverkare. NAF poängterar att testet inte är vetenskapligt. Men frågan är hur stor påverkan några mils avvikelse verkligen har i praktiken? I praktiken kör ingen bilist tills batteriet är tomt.
– Det viktigaste är att få erfarenhet av hur bilarna presterar i förhållande till den räckvidd de faktiskt lovar. En bil med 40 mils räckvidd kommer att vara mer än bra nog för de flestas vardagskörning. Om den däremot kämpar för att klara WLTP-räckvidden på en långresa under bra förhållanden kan det vara ett varningstecken, uppger Motor.
Så lång verklig räckvidd har 32 nya elbilar
Bil | WLTP-räckvidd | Verklig räckvidd | Diff | WLTP-förbrukning | Verklig Förbrukning |
Tesla Model S Long Range (4WD) | 634 km | 672 | 6,0 % | 18,7 kWh/100 km | 14.4 |
Polestar 2 (RWD) | 615 km | 601,7 | -2,2 % | 15,4 kWh/100 km | 13.9 |
Nio ET7 (4WD) | 580 km | 589 | 1,6 % | 19,0 kWh/100 km | 19.5 |
Xpeng G9 (4WD) | 520 km | 587,8 | 13,0 % | 21,3 kWh/100 km | 18.9 |
Nissan Ariya (2WD) | 533 km | 580,8 | 9,0 % | 18,3 kWh/100 km | 13.4 |
BMW i7 (4WD) | 594 km | 580,7 | -2,2 % | 19,5 kWh/100 km | 18.1 |
Mercedes-Benz EQE 350 (4WD) | 579 km | 578 | −0,2 % | 17,6 kWh/100 km | 16.3 |
Mercedes-Benz EQS SUV 580 (4WD) | 577 km | 577 | 0,0 % | 21,3 kWh/100 km | 18.7 |
Hyundai Ioniq 6 (RWD) | 614 km | 566,9 | −7,7 % | 14,3 kWh/100 km | 13.5 |
Xpeng P7 (4WD) | 505 km | 557 | 10,3 % | 19,2 kWh/100 km | 13.7 |
Tesla Model X Pläd (4WD) | 543 km | 546 | 0,6 % | 21,4 kWh/100 km | 16.8 |
Nio ET5 (4WD) | 590 km | 541,7 | −8,2 % | 18,6 kWh/100 km | 16.2 |
Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD) | 536 km | 529 | −1,3 % | 22,2 kWh/100 km | 19.5 |
Voyah Free (4WD) | 500 km | 510 | 2,0 % | 20,2 kWh/100 km | 19.3 |
Hongqi E-HS9 (4WD) | 515 km | 500,2 | -2,9 % | 22,0 kWh/100 km | 21.8 |
Mercedes-Benz EQB 250 (FWD) | 452 km | 460 | 1,8 % | 16,3 kWh/100 km | 14.5 |
BYD Han (4WD) | 521 km | 452 | −13,2 % | 18,5 kWh/100 km | 19.2 |
Tesla Model Y Standard Range (RWD) | 455 km | 449 | −1,3 % | 15,7 kWh/100 km | 12.9 |
Nio EL7 (4WD) | 509 km | 443,9 | −12,8 % | 21,6 kWh/100 km | 17.2 |
Toyota bZ4x (4WD) | 459 km | 443,5 | -3,4 % | 16,3 kWh/100 km | 14 |
MG 4 (RWD) | 435 km | 439,6 | 1,1 % | 16,6 kWh/100 km | 14.4 |
Toyota bZ4x (FWD) | 503 km | 434,2 | −13,7 % | 14,7 kWh/100 km | 14.2 |
Kia EV6 GT (4WD) | 424 km | 424,3 | 0,1 % | 20,6 kWh/100 km | 18.3 |
BMW iX1 xDrive30 (4WD) | 428 km | 419,6 | -2,0 % | 17,3 kWh/100 km | 15.7 |
JAC e-JS4 (FWD) | 433 km | 400 | −7,6 % | Ej avslöjad | X |
MG Marvel (RWD) | 402 km | 397 | −1,2 % | 19,4 kWh/100 km | 16.7 |
MG 5 (FWD) | 380 km | 396 | 4,2 % | 17,9 kWh/100 km | 15.8 |
Volkswagen ID.Buzz (RWD) | 408 km | 396 | -2,9 % | 21,4 kWh/100 km | 19.1 |
DS 3 E-Tense (FWD) | 403 km | 383 | −5,0 % | 15,5 kWh/100 km | 13.4 |
BYD Atto 3 (FWD) | 420 km | 364 | −13,3 % | 15,6 kWh/100 km | 19.4 |
Jeep Avenger (FWD) | 395 km | 363 | −8,1 % | 15,7 kWh/100 km | 14.1 |
Subaru Solterra (AWD) | 416 km | 360,5 | −13,3 % | 18,0 kWh/100 km | 17.1 |
LÄS MER: Premiär idag för nya Volvo EX30 – följ världspremiären live
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter