Rekord och fiasko – så långt kom 32 elbilar i sommartest

Världens största räckviddstest i perfekt sommarväder slutade med både succéer och fiaskon. Tesla Model S Long Range slog rekord – men bara en tredjedel av de 32 nya elbilsmodellerna klarade sin officiella WLTP-räckvidd. Sämst gick det för Toyota bZ4X som floppade igen. 

Norska bilistorganisationen NAF och tidningen Motor genomför varje år världens största räckviddstest. Testet körs både i vinterförhållanden och på sommaren. Årets sommartest kördes i de bästa förhållandena någonsin. Med molnfritt väder, 20 plusgrader i låglandet, 15 grader i fjällen och svag vind hade de hoppats att många elbilar skulle slå sin officiellt angivna WLTP-räckvidd när de kördes tills batteriet var helt tomt.
– Optimismen som vädret gav upphov till försvann dock tråkigt tidigt, skriver tidningen

En av de testade bilarna slog till med ett snyggt räckviddsrekord. Tesla Model S Long Range ska enligt Teslas WLTP-siffror klara 634 km, men i testet kom den hela 672 km, den högsta siffra som uppmätts i det stora norska testet. Den tidigare rekordhållaren var Tesla Model 3 Long Range. Den nya uppdaterade modellen av Polestar 2 med bakhjulsdrift och större batteri kom tvåa i testet med en räckvidd 602 km, det var dock aningen kortare än den angivna WLTP-räckvidden på 615 km. 

Tesla Model S Long Range kom 672 km och slog räckviddsrekord. Foto: Motor/NAF

De båda Xpeng-modellerna G9 och P7 var de som överlevererade mest och kom längst i förhållande till sin angivna WLTP-räckvidd. Även Nissan Ariya gick bra och kom 47 km längre än den räckvidd som Nissan lovat ut. Många av bilarna hamnade runt omkring WLTP-räckvidden som också testas fram under perfekta förhållanden, men det fanns också ett gäng bilar som var rejäla besvikelser. 

Toyota bZ4X var en rejäl flopp i vintertestet och nu sviker bilen igen i sommartestet. Den framhjulsdrivna versionen underlevererade mest av alla testade bilar. Den hade en negativ avvikelse på 13,7 procent. Det betyder att bilen stannade 69 km innan den utlovade räckvidden och kom 434 km. Systermodellen Subaru Solterra kom näst sist när det gäller verklig räckvidd i förhållande till utlovad WLTP-räckvidd. Den fyrhjulsdrivna Toyota bZ4X klarade sig bättre med en avvikelse på 3,4 procent. 

Framhjulsdrivna Toyota bZ4X kom sist i testet när det gäller verklig räckvidd i förhållande till utlovad WLTP-räckvidd. Pressbild: Toyota

Även bilarna från giganten BYD kom till korta i testet när det gäller kvoten mellan verklig räckvidd och utlovad räckvidd. Fyrhjulsdrivna Subaru Solterra hade också den allra kortaste räckvidden i testet, och stannade efter 360,5 km. Årets bil, Jeep Avenger, hade den näst kortaste räckvidden, men bilen har ett litet batteri och den officiella räckvidden ligger på 395 km. Avvikelsen ligger på 8 procent. 

Hastighetsgränserna i Norge är låga, varför testet är relativt gynnsamt för elbilar. NAF och Motors tester har väckt stor uppmärksamhet och rönt protester från en del biltillverkare. NAF poängterar att testet inte är vetenskapligt. Men frågan är hur stor påverkan några mils avvikelse verkligen har i praktiken? I praktiken kör ingen bilist tills batteriet är tomt. 

Polestar 2 har tidigare kritiserats för medelmåttig räckvidd, men den uppdaterade versionen med bakhjulsdrift och större batteri kom 615 km innan den fick stopp.

– Det viktigaste är att få erfarenhet av hur bilarna presterar i förhållande till den räckvidd de faktiskt lovar. En bil med 40 mils räckvidd kommer att vara mer än bra nog för de flestas vardagskörning. Om den däremot kämpar för att klara WLTP-räckvidden på en långresa under bra förhållanden kan det vara ett varningstecken, uppger Motor

Så lång verklig räckvidd har 32 nya elbilar

BilWLTP-räckviddVerklig
räckvidd
DiffWLTP-förbrukningVerklig
Förbrukning
Tesla Model S Long Range (4WD)634 km6726,0 %18,7 kWh/100 km14.4
Polestar 2 (RWD)615 km601,7-2,2 %15,4 kWh/100 km13.9
Nio ET7 (4WD)580 km5891,6 %19,0 kWh/100 km19.5
Xpeng G9 (4WD)520 km587,813,0 %21,3 kWh/100 km18.9
Nissan Ariya (2WD)533 km580,89,0 %18,3 kWh/100 km13.4
BMW i7 (4WD)594 km580,7-2,2 %19,5 kWh/100 km18.1
Mercedes-Benz EQE 350 (4WD)579 km578−0,2 %17,6 kWh/100 km16.3
Mercedes-Benz EQS SUV 580 (4WD)577 km5770,0 %21,3 kWh/100 km18.7
Hyundai Ioniq 6 (RWD)614 km566,9−7,7 %14,3 kWh/100 km13.5
Xpeng P7 (4WD)505 km55710,3 %19,2 kWh/100 km13.7
Tesla Model X Pläd (4WD)543 km5460,6 %21,4 kWh/100 km16.8
Nio ET5 (4WD)590 km541,7−8,2 %18,6 kWh/100 km16.2
Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD)536 km529−1,3 %22,2 kWh/100 km19.5
Voyah Free (4WD)500 km5102,0 %20,2 kWh/100 km19.3
Hongqi E-HS9 (4WD)515 km500,2-2,9 %22,0 kWh/100 km21.8
Mercedes-Benz EQB 250 (FWD)452 km4601,8 %16,3 kWh/100 km14.5
BYD Han (4WD)521 km452−13,2 %18,5 kWh/100 km19.2
Tesla Model Y Standard Range (RWD)455 km449−1,3 %15,7 kWh/100 km12.9
Nio EL7 (4WD)509 km443,9−12,8 %21,6 kWh/100 km17.2
Toyota bZ4x (4WD)459 km443,5-3,4 %16,3 kWh/100 km14
MG 4 (RWD)435 km439,61,1 %16,6 kWh/100 km14.4
Toyota bZ4x (FWD)503 km434,2−13,7 %14,7 kWh/100 km14.2
Kia EV6 GT (4WD)424 km424,30,1 %20,6 kWh/100 km18.3
BMW iX1 xDrive30 (4WD)428 km419,6-2,0 %17,3 kWh/100 km15.7
JAC e-JS4 (FWD)433 km400−7,6 %Ej avslöjadX
MG Marvel (RWD)402 km397−1,2 %19,4 kWh/100 km16.7
MG 5 (FWD)380 km3964,2 %17,9 kWh/100 km15.8
Volkswagen ID.Buzz (RWD)408 km396-2,9 %21,4 kWh/100 km19.1
DS 3 E-Tense (FWD)403 km383−5,0 %15,5 kWh/100 km13.4
BYD Atto 3 (FWD)420 km364−13,3 %15,6 kWh/100 km19.4
Jeep Avenger (FWD)395 km363−8,1 %15,7 kWh/100 km14.1
Subaru Solterra (AWD)416 km360,5−13,3 %18,0 kWh/100 km17.1
Källa: Motor.no/NAF
Årets Bil, Jeep Avenger, hade den näst kortaste räckvidden, men det handlar om en liten bil med ett litet batteri som mest är tänkt för staden. Avvikelsen var 32 km mot den angivna räckvidden. Foto: Jeep

LÄS MER: Premiär idag för nya Volvo EX30 – följ världspremiären live