Exporten av miljöbilar efter att de fått klimatbonus har fått hård kritik.
Nu vill regeringen stoppa exporten med ett nytt förslag som ger en spärrtid på fem år för bidraget vid export.
Men är förslaget så genomtänkt? Den första ägaren kan bli återbetalningsskyldig för att senare ägare exporterar bilen.
De senaste åren har många kritiserat systemet som ger den första ägaren av en elbil eller laddybrid upp till 60 000 kr i bidrag efter sex månader. Många har sålt vidare bilen med vinst främst till Norge efter att ha inkasserat bidragspengarna. Vissa bilhandlare har anklagats för att ha satt det i system.
Nu kommer miljödepartementet med ett nytt förslag som de tror kan stoppa exporten från 1 januari nästa år. I ett nytt PM som de skickat ut på remiss så föreslås en spärrtid på fem år – annars får första ägaren betala tillbaka bonusen. Förslaget innebär alltså att den första ägaren som får bonusen kan få betala för andras synder. Om någon köper bilen efter flera år och sedan exporterar den kan du som köpte bilen ny bli skyldig 60 000 kr i återbetalning för klimatbonus. Den som köper bilen ny måste lova att bilen stannar i Sverige i minst fem år, ett löfte som kan vara svårt att infria om vi inte äger bilen under alla åren. Förslaget är nu ute på remiss hos myndigheter och branschföreträdare.
Många av laddhybriderna och elbilarna som har exporterats har hamnat i Norge. Förra året exporterades 11 000 miljöbilar samtidigt som det såldes 45 700 nya laddbara bilar i Sverige.
En mindre kontrorversiell del i MIljödepartementets förslag är att bonusen inte ska börja räknas förrän bilen ställts på. Det blir därmed svårare att köpa en bil, ha den avställd i sex månader och sedan sälja den vidare när bidraget kommit.
Här kan du läsa hela förslaget hos Miljödepartementet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter