Regeringen är på väg att stoppa nästan 500 miljoner kronor av bilköparnas pengar i egen ficka. Det fiaskoartade skrotningsbidraget till elbilsköpare måste rivas upp och göras om direkt. Ge alla svenskar som köper en begagnad elbil 10 000 kr istället. Då får vi stopp på den skenande exporten av elbilar.
DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Fiaskot för regeringens nya skrotningspremie är monumentalt. Bara ett par hundra ansökningar har beviljats i år. Det betyder att två miljoner kommer att betalas ut jämfört med de budgeterade 250 miljonerna. Nästa år finns ytterligare 250 miljoner kronor avsatta. Inget talar för att de pengar kommer gå åt heller. Det betyder att runt 495 miljoner kommer brinna inne.
Idén med att skrota en besiktigad bensin- eller dieselbil för att få 10 000 kronor i bidrag till elbilsköp var feltänkt från första början. Ytterst få bilägare går från skrotfärdig gammal fossilbil bil direkt till en nyare elbil. Regeringen tiger som muren och verkar nöjda med att bilköparnas pengar brinna inne.
Men det är hög tid att ändra den misslyckade premien. Samtidigt som bidraget brinner inne skenar exporten av begagnade elbilar från Sverige. Över 20 000 elbilar kommer försvinna utomlands i år. Om Sverige istället ger alla privatpersoner som köper en begagnad elbil 10 000 kronor skulle pengarna komma till användning och göra nytta. Det skulle dessutom vara en viktig signal att regeringen vill gynna vanliga privatpersoner som köper elbilar.
För vid nyår blir det billigare att köra bensinbil, medan elbil blir något dyrare att köra och ladda. Skatten på bensin sänks med 75 öre, medan elskatten går upp med två procent. (Total höjning på två år 12 procent). Sverige behöver alla elbilar vi kan få för att klara klimatmålen. Annars hotar jätteböter från EU.
10 000 kronor kan vara knuffen och signalen som får fler svenskar att vilja köpa en begagnad elbil. Dessutom är det en viktig signal från regeringen att de faktiskt bryr sig om klimatet och inte bara sänker skatter på fossila drivmedel.
•••
I vintras skrev vi på Carup mycket om ägare som slagit larm om farligt filhållnings- och antisladdsystem i elbilen MG4. Jag krävde att MG skulle återkalla bilen som uppenbarligen har ett osäkert beteende enligt många vittnesmål. Nu har en svår olycka med en MG4 hänt, och beklämmande nog kan bilens bristfälliga system ha spelat en roll. Hade detta varit i USA hade stora skadestånd väntat. Men Sverige har tämligen tandlösa regler för återkallelser och MG4-bilarna rullar vidare utan åtgärd.
•••
I fredags kväll blev det klart att 35 000 jobb ska försvinna på Volkswagen. Golf-fabriken flyttar till Mexiko. När man läser åtgärdsplanen inser man att jobbet att vända etablerade gamla bilföretag är lika omöjligt som att försöka vända en oljetanker på en femöring. Det är stor risk att detta bara är början och att 2025 blir ett ännu tuffare år. Att försäljningen i Europa går hyfsat hjälper inte när kinesiska köpare vänder ryggen till dyra europeiska bilar.
Tre heta i veckan
Tesla Model Y.
Blir Sveriges mest sålda bilmodell igen under 2024 trots strejk hela året.
Volvohandlarna.
Både Polestar och Lynk&Co vill in i Volvos bilhallar. Kan bli trångt nästa år. Lite märkligt bara att Bilias ordförande inte tror på elbilar nu när de ska börja sälja Polestar.
Fartkameror.
Nu har Sverige över 2500 kameror – och 2025 får de nya moderna kameror som kan ta fler fortkörare.
Tre iskalla i veckan
Miljözonen i Stockholm.
Det verkar mer eller mindre uteslutet att det ska bli en miljözon i Stockholms innerstad inom överskådlig tid. Många jublar, något färre sörjer.
Geely-märket Jiyue.
Pengarna är slut och bilmärket får inga nya. Dessutom är en av toppcheferna försvunnen. Vilken soppa.
Konkurser.
Flera bilhandlare försattes i konkurs i veckan, men ännu så länge har de stora handlarna klarar sig.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter