Tidigare Volvoingenjör rasar mot skattechocken på laddhybrider. Svenska bilägare straffas för fusk ute i Europa.
– Om man lägger så mycket pengar, varför inte ladda batteriet, säger laddhybridägaren Hans Andreasson.
Han har en lång karriär på Volvo bakom sig. Hans Andreasson har också ett stort bilintresse. Förra året köpte han en nästan ny laddhybrid.
– Jag valde då en Volvo XC40 T4, den hade gått 5000 mil. Vid kortare körningar på el drar den ingenting. Även när jag kör lite längre drar den ungefär 3,5 liter per tio mil i genomsnitt tack vare batteriet. Min förra bil var en V70 som drog det dubbla, säger han.
Men enligt en EU-undersökning har det visat sig att biltillverkarnas uppskattningar av förbrukningen enligt WLTP inte stämmer. Mätningar av alla laddhybrider i EU visar att de körs mer på fossilt bränsle än vad som angetts och därför ska de straffas för sina utsläpp. När EU nu inför nya utsläppsregler, blir laddhybriderna drabbade. Orsaken är att många ägare i Europa struntat i att ladda sina bilar.
– Det verkar väldigt konstigt att folk skulle gå och köpa dyra laddhybrider och sedan inte använda batteriet. De står högt i pris och allt det här faller helt på sin orimlighet, säger Hans Andreasson.
Transportstyrelsens expert förklarar höjda skatten på laddhybrider. Det är egentligen ingen förändring av fordonsskatten. Bara att de här bilarna beräknas släppa ut mer koldioxid än tidigare, vilket i sin tur kommer ge högre skatt. Bilar som redan är tagna i trafik ser inte ut att drabbas, men mycket är oklart runt de exakta beräkningsmodellerna än så länge.
– Skatten i sig själv, alltså den lagstiftning som ligger till grund för uttaget av fordonsskatten, ändras inte. Dock ändras viktningen för hybridfordonen, möjligen något förenklat ändras fördelningen mellan det som bilen körs på el respektive fossila bränslen, vilken som jag förstått det kommer att betyda att det registrerade koldioxidvärdet för dessa fordon kommer att öka, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen.
Den nya beräkningen gäller för alla länder i EU. Laddhybrider som redan är ute i trafik drabbas ännu så länge inte. Men alla nya laddhybridmodeller som typgodkänns kan få så mycket som sjudubblad skatt och högre förmånsvärden. 2027 skärps reglerna ytterligare och skatten väntas bli ännu högre.
– Eftersom koldioxidvärdet utgör en av grunderna för storleken på uttaget av fordonsskatt enligt lagstiftningen, för det i sin tur med sig att skatteuttaget kommer att bli större, säger Jonny Geidne.
Den pensionerade Volvoingenjören tror inte att EU-undersökningen är seriös och stämmer för svenska ägare. Istället straffar den laddhybridernas ägare, oavsett om de laddar sin bil eller inte.
– Jag reagerar starkt när man sprider sådana här rykten att laddhybridernas batterier inte används, säger Hans Andreasson.
Enligt honom skiljer det sig från olika länder. Men samtidigt har vi en gemensam lagstiftning i EU.
– I Sverige har vi andra omständigheter än i andra länder, säger Hans Andersson.
Själv är han mycket nöjd med sin nya Volvo.
– Jag tycker att min laddhybrid fungerar bra. I början var jag lite tveksam, men med tiden har jag lärt mig att trivas med den och tycker allt fungerar fint.
Med den nya tekniken har Hans Andreasson lyckats sänka sina bränslekostnader ganska mycket. Men det gäller att vara vaken och uppmärksam på elpriserna.
– Jag använder Volvoappen och laddar när elpriset är lågt, det är oftast om natten. På det viset sänker jag min förbrukning och kostnader.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.