Bromsljus i framändan på bilar får svensk trafiklärare att rasa. Nu ger hon bilister en ordentlig känga för att de inte ens klarar nuvarande lampor på bilen.
– Folk är lata och oerhört okunniga vad gäller belysning, säger Camilla Olsson.
Vi på Carup.se skrev om att österrikiska forskare föreslår bromsljus där fram på bilarna. Enligt deras datorsimulerade rön skulle antalet olyckor kunna minskas med mellan sju och 17 procent. Det här fick en svensk trafiklärare att reagera.
– Folk är lata och oerhört okunniga vad gäller belysning. När inte ens blåljus och “målade” fordon och yrkesfordon klarar av att föregå med gott exempel, säger trafikläraren Camilla Olsson.
Innan vi börjar fundera på bromsljus där fram tycker Camilla att folk ska lära sig att tända sina bakljus.
– Fordon med så kallade daylight running, som enbart tänder ljus där fram är en styggelse. Folk tror att de syns och att autobelysningen sköter allt, säger Camilla Olsson.

Hon hytter med näven mot alla bilister som kör runt med släckta bakljus. Många vet inte ens om att de kör med släckta bakljus.
– Problemet är att bakljusen släcks när man kör med varselljus. En rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) visade 2023 att 83 procent kör med släckta bakljus och en stor del av dessa vet inte om det själva. I många situationer ger släckta bakljus mindre förvarning till andra trafikanter, vilket minskar marginalerna, säger Jacob Sidenvall på M Sverige.
Camilla Olsson ser inga förmildrande omständigheter. Hon anser att folk har ansvar att lära sig hur bilen fungerar.
– Min uppfattning är klar. Kan man inte förstå att tända manuellt ljus med halvljus fram och med bakljus ska man inte köra bil, säger hon.
Tidigare hade svenska bilar ljus som slogs på automatiskt. Sedan snart 15 år har det försvunnit. Motivet är att EU vill göra energisparande åtgärder.
– Nuvarande lagstiftning, som tillåter att man använder varselljus istället för halvljus under dagtid, infördes 2011 på EU-nivå. Tanken var att bilarna skulle spara el och därmed också bränsle. Men med de energieffektiva Led-ljusen har det blivit mindre viktigt, säger Jacob Sidenvall.
Trafikläraren är kritisk mot EU:s regler. Enligt henne är det dåligt för trafiksäkerheten.
– Med EU anpassningen kommer vi bara ha fler upphinnande olyckor då många bilar/fordon inte ändrar alls eller i tid på grund av väder, utan solljus & klarblå himmel. Dessvärre för okänsliga sensorer när det är tillräckligt ljust dagtid, säger Camilla Olsson.
Nyligen röstade riksdagen ner ett förslag om att lagstifta om tända bakljus på dagen. Ledamoten bakom motionen var Magnus Jacobsson (KD).
– Bilar behöver också synas bra i trafiken. Många av dagens nya bilar har en automatisk funktion som tänder lamporna bakåt när det börjar skymma ute och när det är mörkt eller vid dålig sikt. Tyvärr fungerar inte alltid funktionen som det är tänkt, säger Magnus Jacobsson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.