Kända verkstaden EV Clinic rasar mot dyr elbilsservice. Företaget hävdar att servicen missar de viktigaste åtgärderna. I värsta fall kan missarna leda till att elbilarna havererar helt.
Det kroatiska företaget EV Clinic har tidigare fått stor uppmärksamhet som specialister på elmotorer och batterier. Företaget lyckades bland annat hitta felet på Hansjörg von Gemmingens Tesla, som rullat över 210 000 mil. Nyligen fick verkstaden in en trasig Skoda Enyaq som gått 16 000 mil, och efter att ha felsökt elbilen beslutade EV Clinic att rikta hård kritik mot hur tillverkarna i Europa utför sin elbilsservice.
När EV Clinic undersökte den trasiga Skodan upptäckte de ett oljeläckage från differentialen, vilket ledde till överhettning och allvarliga skador på lagren. Verkstaden hävdar att läckaget orsakades av bristande smörjning, något som hade kunnat undvikas om ett oljebyte i elmotorn hade utförts vid elbilsservicen. Skodan hade servats exemplariskt, men den hade aldrig fått oljan påfylld.


Efter upptäckten i Skodan beslutade EV Clinic att granska underhållsschemat hos samtliga europeiska elbilstillverkare. Ingen av dem listar oljebyten i differentialer eller elmotorer som en obligatorisk serviceåtgärd. Enligt kroaterna genomförs i stället enbart byten av kylvätska och bromsvätska vid de kostsamma elbilsservicarna, något de menar är helt onödigt.
EV Clinic hävdar att nästan alla tillverkare i dag utför elbilsservicen främst för att generera intäkter, samtidigt som de missar att genomföra underhåll som faktiskt är tekniskt viktigt, rapporterar PiataAuto. Om oljan hade bytts på Skodan hade felet aldrig uppstått. Nu tvingas i stället ägaren betala för den onödiga servicen, samtidigt som elbilen havererade på grund av missen.
Kroaterna väljer också att kritisera Volkswagen. De hävdar att tillverkaren designar sina elmotorer så att verkstäder tvingas köpa delar från Volkswagens återförsäljare, som endast säljer hela motorer och inte separata komponenter. EV Clinic lyckades åtgärda felet på Skodan för 27 000 kronor plus moms, men de tror att få andra verkstäder hade vågat utföra samma typ av reparation. Om de inte hade lyckats hade ägaren varit tvungen att byta ut både elmotor och differential, vilket skulle ha kostat betydligt mer.
Tidigare under torsdagen gick verkstaden Vianor ut och hävdade att elbilar behöver service, men de riktar främst in sig på service för bromsar, inspektion av batteri och slitage av fjädringen. Oljebyten är inget den svenska kedjan rekommenderar.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.