Nyligen fick en man som kört sin Volvo 740 161 000 mil en ny bil av Volvo. Här är en Volvo som gått ytterligare 104 000 mil. Rallyikonen Tommi Mäkinens pappa har kört 265 000 mil med sin Volvo 245.
– Volvo medgav att växellådan borde hållit mer än två miljoner kilometer, säger han.
Efter att Familjen Mäkinen bytte ut sin Volvo 145 när den gått 104 100 mil undrade Volvochefen PG Gyllenhammar: ”Varför körde ni den inte 200 000 mil?” Här får den gamle Volvochefen svar på tal med besked.
Det är något speciellt med bilar som rullat riktigt långt. I dag ger många nyare bilar upp redan vid drygt 20 000 mil då reparationskostnaderna överstiger både bruksvärdet och det ekonomiska värdet av bilen. Men gamla tiders bilar rullade ofta längre och var billigare att reparera. Nyligen fick Jim O’Shea en ny S60 av Volvo efter att ha kört sin 740 i 161 000 mil. Men det är ingenting mot vad Antero Mäkinen, pappa till rallymästaren Tommi Mäkinen, har kört med sin Volvo 245.
På 1970-talet träffade han Volvochefen Pehr G Gyllenhammar och berättade att han kört 104 000 mil med sin Volvo 145 som då användes på företaget SE Mäkinen. Gyllenhammar undrade genast varför de inte kört 200 000 mil med bilen.
– Det försöker vi göra med den nya, svarade Antero Mäkinen.
Sagt och gjort, den nya Volvo 245:an från 1979 har i dag rullat 265 000 mil efter att ha gått som post- och tidningsbil på transportföretaget SE Mäkinen. Det motsvarar 66 varv runt jorden. När bilen passerade 200 000 mil skickades ett mail till Gyllenhammar som dock inte svarade.
Volvon är fortfarande i drift och registrerad, men de 265 000 milen har inte varit helt problemfria. 245:an är av dieselmodell och de sexcylindriga D6-motorerna från Volkswagen tycks inte ha stått pall lika väl som karossen. Den första motorn fick bytas efter 62 000 mil, den andra motorn höll lite bättre och klarade 110 000 mil. Den tredje Volkswagen-motorn som sitter i bilen har nu gått över 85 000 mil. Ganska många mil senare började växellådan krångla och Antero Mäkinen ringde Volvohandlaren och klagade på att den redan gått sönder och fick en ny på garanti.
– Jag ringde Volvo anonymt som vanlig kund och sa att Volvon växellåda gått sönder alldeles för tidigt. Volvo frågade hur mycket bilen har körts. Jag sa 2 miljoner kilometer. De medgav omedelbart att ja, den borde ha hållit.
Visst. har karossen rostat en del, och efter 230 000 mil fick bilen rostlagning på verkstad. I dag står bilen uppställd hos SE Mäkinen som utställningsbil, men används ibland i företagets verksamhet för att bilen ska luftas.
– Den går rakt och fint, men låter ganska högt, ljudisoleringen torkar och nöts ut över tiden.
Än så länge har familjen Mäkinen inte hört något från Volvo om en ny bil eller någon annan uppvaktning, trots att 245:an rullat mer än 100 000 mil längre än Volvo 740:n som belönades med en S60. Upp till världens mest långmilade Volvo återstår det en bra bit. Rekordhållaren är den Volvo P1800 som Irv Gordon körde 515 000 mil fram till sin död i november 2018.
– Vi har inga planer på att passera 300 000 mil, säger Antero Mäkinen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter