Rallyklar Volvo PV544 Sport i drömskick – ikonen säljs på auktion

Volvo PV544 Sport är en av de mest eftertraktade Volvobilar som existerar. Nu säljs en rallyklar PV544 Sport – konverterad av rallyföraren Karl-Gustav ”Knaggen” Backström, som tog bilen till en tredjeplats i Kulsvängen 1969. Med en trimmad B18 är bilen en dröm att köra. 

Volvo PV444 introducerades redan 1944 och kom i P544-versionen att tillverkas ända fram till 1965. Att en bilmodell lever i 21 år är nära nog unikt och visar vilken fullträff modellen var för Volvo. 

Den allra mest åtråvärda modellen är idag Volvo PV544 Sport. Bilen hade en riktigt potent B18D-motor på 90 hästkrafter med dubbla SU-förgasare. Det gav den lätta PV:n fartresurser i nivå med en Porsche 356 på 60-talet. Idag är det i stort sett bara Volvo P1800 som betingar ett högre värde bland Volvos klassiker. 

Volvo PV utvecklades under andra världskriget och var Volvos första moderna bil med självbärande kaross och en rak fyrcylindrig motor som från början var på 1,4 liter. Bilen premiärvisades i Kungliga Tennishallen 1944, men började inte tillverkas förrän 1947. Att det går flera år från premiär till tillverkning är ett manér som biltillverkarna tagit tillbaka på senare år. Redan från start blev den en stor försäljningssuccé som överträffade Volvos vildaste förväntningar. 

Den uppdaterade Volvo PV544 presenterades 1958 och var förbättrad på flera sätt, även om grunddesignen var densamma. Bilen fick 1962 en 1,8-liters fyrcylindrig motor, den odödliga B18. I sportversion gav B18-motorn 90 hästkrafter. Volvo PV vann bland annat Safarirallyt 1965 med Joginder Singh bakom ratten i Tom Tranas gamla PV.

Nu säljs en nästan likadan rallyförberedd Volvo PV544 Sport från 1965. Bilen kommer med en trimmad B18-motor och är godkänd av FIA för tävling i Appendix J. I standardform har PV Sport 90 hästkrafter, vilket ger fina prestanda. Vikten är bara 980 kg och 0-100 km/h på 10,5 sekunder var sensationellt på 60-talet. Toppfarten ligger på omkring 160 km/h.

Den aktuella bilen har rallystolar med selar, full rullbur, en rallydator och olika säkerhetsfunktioner för FIA-godkännande.Bilen konverterades ursprungligen för rally av den svenske rallyföraren Karl-Gustav ”Knaggen” Backström, som körde PV:n till en tredjeplats i Kulsvängen 1969. Nu säljs den på auktion via Collecting Cars och är en sällsynt chans för den som söker en rallyklar PV Sport. Just nu är priset uppe i 110 000 kronor.