De senaste tio åren har den legendariska bilen bara körts mindre än 50 mil. Nu längtar den svensksålda Audi Ur-Quattron efter att få komma ut på nya äventyr på vägarna.
– En ikon med en tidigare ägare i ett mycket bra skick, säger Johan Ålander på Bilwebauctions som säljer bilen.
Audi Quattro slog ner som en bomb på 1980-talet, både i rallyskogarna och på gatorna. Från början skulle bilen bara tillverkas i 400 exemplar för att homologisera rallyversionen. Men succén var så stor att det blev 11 452 exemplar. Audi Quattro var bilen som förändrade Audi från gubbil till prestigeåk.
Nu har en svensksåld Audi Quattro 2.1 Turbo från 1985 blivit till salu på auktionssajten Bilwebauctions. Det är en vit quattro som är mycket välbevarad rallyracer för gatan.
– En svensksåld ikon i bilhistorien men även en mycket viktig del i Audis historia. Bland det mest coola man kunde ha på 1980-talet, uppger Bilwebauctions.
Bilen köptes året efter att Stig Blomqvist blivit rallyvärldsmästare i en Audi Quattro och hämtades ut av ägaren hos Audihandlaren i Stockholm den 11 juni. Den första ägaren hade bilen ända fram till 1993 då den köptes av nuvarande ägaren. Bilen blev stulen och till viss del slaktad hos den första ägaren, men lackerades och fick en ny inredning. Dessutom har Quattron en extra hög rallyvinge.
Trots att bilen bara körts 50 mil de senaste 10 åren så går den bra, men så är Audi Quattro också en ovanligt robust bil.
– Vid provkörningen noterades att den gick förvånansvärt lugnt och jämnt i maskinen. Inget skrammel eller gnisslande från karossen och hjulupphängningar upptäcktes.
Nu längtar bilen efter en ny ägare som kan ta ut den på nya äventyr på vägarna och låta den femcylindriga turbomotorn på 200 hästkrafter sjunga ut ordentligt. Bilen har polisradio, men det finns risk att polisen gått över till ny radioteknik sedan senast den användes, så kör inte för mycket rally när du köpt bilen.
Den nya ägaren får räkna med att lägga upp över en halv miljon kronor för rallyikonen, men några större renoveringar kommer troligen inte att behövas.
– Ett mycket bra skick men med framförallt kosmetisk uppfräschning i motorutrymmet på agendan, uppger Bilwebauctions.
Då får köparen en mycket speciell bil som förändrade bilhistorien. Audi Quattro var bland de första bilarna med fyrhjulsdrift på en sportig gatbil. Omställningen var stor, till och med för en rallystjärna som Stig Blomqvist. Idag är var och varannan bil fyrhjulsdriven.
– Jag trivdes bäst med den långa Quattron, den andra korta var lite snabbare på vissa underlag, främst asfalt. Från början fick man tvinga bilen att göra som man ville, och de som kom från bakhjulsdrift hade skitsvårt. För mig som kom från en framhjulsdriven Saab passade det bra med understyrning. I dag är det helt andra grejer. Utvecklingen har ju gått fram något fruktansvärt. De nya Quattro-bilarna från Audi är väldigt lättkörda och gör precis som man vill, har Stig Blomqvist berättat för Carup.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter