Går det att rädda en Volvo 740 som varit övergiven i 12 år? Den här Volvo-kombin köptes från skroten för en spottstyver – just innan den skulle pressas. När rekondarna är klara med den är resultatet fantastiskt.
Volvo 740 är en av de mest älskade bilmodellerna och har sålts i 1 239 222 exemplar över hela världen. Trots modellens extrema slitstyrka skickar många sin Volvo 740 till skroten, vilket kan visa sig vara ett dyrbart misstag. 740-modellen är snudd på oförstörbar, och det går att förvandla även risiga exemplar till skinande pärlor.
WD Detailing köper en Volvo 745 GLE 16 Valve på skroten för en spottstyver, och räddar bilen från plåtpressen. Under 12 år har bilen stått övergiven och borde vara bortom räddning. Men Volvo 740 har en högre detaljkvalitet än de flesta andra bilar.
– Som ni kan se är den väldigt dammig och smutsig. Den ställdes av 2011 och har stått i en carport i alla år. Vi hittade serviceboken och bilen har varit väl underhållen äta upp till 16 000 mil. Det gav oss höga förhoppningar att få igång den, säger teamet på WD Detailing.
De börjar med att rengöra bilen från damm, mögel och skräp under de senaste 12 åren. De börjar med att rengöra Volvo ganska speciella lättmetallfälgar, sedan gör de en djuprengring med lackeringen med hjälpa lerinpackning och högtryckstvätt.
Interiören var extremt smutsig, men Volvos kvalitet på 1990-talet var sensationellt hög och efter en rekord ser inredningen ut som ny. Inför startförsöken tvättades motorn för första gången på 12 år. Trots att bilen stått i så många år ser oljan relativt ren ut, så de bestämmer sig för att försöka starta B234F-motorn utan oljebyte.
– Men tyvärr visade sig att det var dålig kompression på en cylinder, berättar WD-Detailing.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter