Dacia Duster är en framgångssaga. Nu visar Vladimir Putin personligen upp Ladas ryska svar på den rumänska succén. Lada T-134 ska bli en modern arvtagare till Niva.
Sedan de europeiska biltillverkarna drog sig ur det krigande Ryssland får ryssarna hålla tillgodo med kinesiska bilar och de föråldrade modellerna från inhemska tillverkare. Det här verkar inte ha lämna Vladimir Putin någon ro. Vid ett personligt besök hos Lada ger han sitt godkännande till nya Lada T-134 – Rysslands svar på Dacia Duster.
I dag är Dacia ett mycket populärt märke i västvärlden. Ett rumänskt framgångsprojekt. En av deras främsta modeller är Dustern som började byggas 2010. Den nya modellen som kom ifjol har hyllats i testerna och Dacia ligger i topp i den europeiska försäljningstatstiken.
Nu har Vladimir Putin bett sina ingenjörer på AvtoVAZ att börja bygga ett ryskt svar på Dustern. Till detta använder ryssarna grunden till Lada Vesta. Men det roliga i det hela är att de också ska bygga bilen i Renaults tidigare ryska fabrik, som Putins myndighetsmaskin köpte för en rubel när kriget bröt ut.
Historien bakom Dacia tog sin början när Nicolae Ceausescu kom till makten i Rumänien 1965. Den bångstyriga diktatorn hade storslagna drömmar för sitt land. Ett av de första besluten blev att tillverka en folkbil, precis som östtyskarna hade med sin Trabant och ryssarna sina Vaz och Moskvitch.
Resultatet blev Dacia. Men rumänerna hade inte så mycket kunskap om hur man byggde bilar. Därför sökte de med ljus och lykta utomlands för att få hjälp. Valet föll på franska Renault som gärna stack in sina tentakler under järnridån. Uppbackade av den franska staten kom snart produktionen igång.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.