Volvo P1800 ES byggdes bara i 8077 exemplar och lades ner för 50 år sedan. Modellen togs fram efter en skönhetstävling mot den djärva prototypen ”Raketen”. Nu säljs en extremt ovanlig prototyp av ”fiskbilen” Volvo P1800 ES – en av endast två kvarvarande.
Volvo P1800 är en av Volvos mest ikoniska modeller. Den ursprungliga modellen visades 1960 och ritades i hemlighet av Pelle Pettersson. Tio år senare kände Volvo att det var dags för något nytt.
Vilken modell det skulle bli avgjordes genom en skönhetstävling mellan P1800 ES och den djärva konceptbilen ”Raketen”. Till slut ratades ”Raketen” och Volvo bestämde sig för att börja bygga P1800 ES. Bilen var en vidareutveckling av den ursprungliga P1800 och en så kallad shooting brake, en tvådörrars kombibil.
P1800 ES tillvkerades under 1972 och 1973 och blev snabbt mer populär än den coupémodellen P1800 som snart lades ner. Totalt tillverkades P1800 ES i 8077 exemplar innan den lades ner i juni 1973. Bilen hade en B20E-motor på 124 hästkrafter och inredningen var uppdaterad med nya stolar. I Göteborgshumorn kom bilen att kallas ”Fiskbilen”.
Nu finns en sällsynt möjlighet att köpa en unik prototyp av Volvo P1800 ES på den svenska auktionen Bilwebauctions. Bilen är från 1971 och ska vara en av två bevarade prototyper. Den har inget vanligt chassinummer, utan är märkt med P10, prototyp 10.
Bilen har stått i samlingarna hos Volvohandlaren Bil Bengtsson, men måste nu flytta på grund av utrymmesskäl. En del smärre renovering behövs, men då får köparen en verkligt unik bil av en av Volvos ovanligare modeller, köparen får räkna med att lägga upp en kvarts miljon kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter