En miljon självkörande taxiresor körs varje månad. Professorn sågar utvecklingen – mänskligheten tar ett steg bakåt.
– Jag vet inte ens vilket problem de löser, säger forskaren David Zipper till Dagens Industri.
I USA genomför Waymo över 250 000 självkörande resor varje vecka. Tesla satsar på att tekniken ska bygga deras framtid när försäljningen av elbilar sviktar. Många hyllar självkörande bilar som framtiden. Men en avgörande fråga ignoreras ofta: tekniken kan skapa hård trafik. Och det leder till nya problem i städer. David Zipper, senior forskare på MIT och en av USA:s främsta experter på mobilitet talade på mässan Tomorrow.Mobility. Han slår larm mot utvecklingen.
– Tänk dig två identiska världar: en med självkörande taxibilar överallt och en helt utan. Är du säker på att den första är bättre? säger han till Di.
Elon Musk har tidigare sagt att Tesla kan komma att ha mer än 1 miljon robotaxis i USA innan slutet av 2026. Och Waymo siktar på en miljon resor år 2026. I Los Angeles, där Waymo har över 600 bilar, är kunder beredda att betala 30 procent mer än för en Uber-resa, enligt uppgifter. Men fördelarna med de bekväma taxiresorna utan förare har ett högt pris för samhället. Ju bekvämare tjänsten blir, desto fler bilar kommer på gatorna. Och då växer flera problem.

David Zipper fortsätter:
– Fler bilar på vägarna, mer trängsel, ökade partikelutsläpp från däck och bromsar samt sämre framkomlighet för bussar och cyklister. Det är ett steg bakåt för städer som försöker frigöra sina transportnätverk från bilen.
Han pekar på skillnaderna mellan Phoenix och San Francisco. I bilberoende Phoenix har självkörande bilar smält in utan större problem. Men i San Francisco, en stad som påminner om många europeiska städer med många cyklister och utbyggd kollektivtrafik, har fordonen ofta orsakat kaos, genom att blockera korsningar, köra i bussfiler och hindra utryckningsfordon.

Och frågan gör befolkningen splittrad. Vissa tycker de är bra, andra riktar hård kritik. David Zipper skickar en uppmaning till Europas städer: ta det lugnt med utvecklingen och låt inte tekniken styra för snabbt.
– Europa borde vara stolt över sina fantastiska kollektivtrafiksystem, bra cykelbanor och genomtänkta trottoarnätverk. Det är inte uppenbart för mig att robottaxis skulle förbättra systemet, säger han.
När David Zipper får frågan om vilken nytta självkörande bilar skulle ha i Stockholm, råder det inga tvivel i hans svar.
– Jag vet inte ens vilket problem de löser. För de mål du vill uppnå – som ökad trafiksäkerhet eller bättre kollektivtrafik – finns det andra, billigare och mer garanterade sätt att nå dit.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















