Professor: Endast ett fåtal biltillverkare överlever

Tysk professor dömer ut kinesiska biltillverkares överlevnadschanser. 
– Det är förutsägbart att endast ett fåtal av dem kommer att överleva, säger professor Andreas Hermann. 

Tyska biltillverkare rasar ner i avgrunden i Kina. Porsche gick nyligen ut och varnade för att deras affärsmodell inte fungerar längre och att de faller fritt. Men en tysk professor spår att europeiska biltillverkare kommer att överleva. Trots att Kina infört en ny lyxskatt på bilar som kostar över miljonen. 

– Tyska biltillverkare kommer inte att försvinna från marknaden, men deras andel kommer att krympa. Avgörande är att de anammar två viktiga styrkor hos kinesiska leverantörer: för det första, den så kallade “China Speed”, förmågan att snabbt och radikalt förnya fordon; och för det andra, fokus på programvara som bilens hjärta, säger professor Andreas Hermann som forskar i fordonstrender, till T-Online

Nyligen gick kinesiska biltillverkaren Neta i konkurs.

Enligt professorn är det avgörande att tyska tillverkare lyckas sluta med hårdvaruorienterat tänkande. Men trots utmaningarna förutspår han masskonkurser bland kinesiska tillverkare. 
– Det finns för närvarande cirka 150 kinesiska bilmärken. Det är förutsägbart att endast ett fåtal av dem kommer att överleva – ofta ligger antalet mellan fem och tjugo. Resten kommer inte bara att försvinna, utan snarare kommer fusioner och förvärv att ske. De tillverkare som också har egna batteriproduktionsanläggningar, som BYD, har en särskilt god chans att överleva, säger han. 

Professorn förutspår att de som överlever kommer att förändra bilmarknaden i Europa.
– Å ena sidan var jag imponerad av hur snabbt kinesiska leverantörer kunde utveckla säljbara fordon. Å andra sidan var jag imponerad av hur konsekvent de tänker på fordon ur ett mjukvaruperspektiv – istället för att ta motsatt perspektiv och börja med hårdvaran.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt