Nu gör flera kinesiska elbilsmärken enorma prissänkningar i Sverige. BYD dumpar priset på elsuven Tang med 233 000 kronor. Hongqi drar ner priset med 300 000 kronor i en kampanj.
Ett 15-tal nya kinesiska bilmärken har etablerat sig i Sverige under de senaste åren. Hittills har märkena haft svårt att locka stora köparskaror med undantag av MG. Märkligt nog har bilarna i många fall varit dyrare än konkurrenter från Europa och Japan.
Men nu verkar det vara på väg att starta ett priskrig efter att flera märken gjort enorma prissänkningar. BYD Atto 3 blev Sveriges mest registrerade bil i juli efter att priset på privatlesing sänkts till 2995 kronor per månad. Nu kommer två ännu större prissänkningar från Hedin Bil som importerar flera kinesiska märken.
Priset på elsuven BYD Tang sänks i en kampanj från 833 000 kronor till 599 900 kronor, en sänkning på 233 100 kronor. För det fåtal som köpt hem en BYD Tang måste sänkningen smärta något enormt. Hittills har det dock bara registrerats 63 bilar i Sverige. BYD Tang är en sjusitsig SuV med 509 hästkrafter med en räckvidd på 40 mil.
En ännu större prisdumpning görs av Hongqi E-HS9 efter att kraftigt sänkta bilar sålt slut före sommaren. I en kampanj sänker Hedin Bil priset på den lyxiga kinesiska SUV:en med 300 000 kronor. Hongqi E-HS9 Premium som tidigare hade ett listpris på 1099 000 kronor slumpas bort för 799 000 kronor i en kampanj. Förra gången hörde flera läsare av sig till Carup och uppgav att det var väldigt få kampanjbilar som reades bort. Denna gång ska kampanjpriserna gälla ett begränsat antal bilar fram till den 30 september, enligt Hedin Bil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter