Nytt priskrig på privatleasing inför jul och nyår. Bilmärkena pressar priset till nivåer som inte synts sedan minusräntans tid. Bilköpare kan spara över 100 000 kronor jämfört med att köpa bilen på vanligt sätt. Ofta blir det till och med billigare än begagnad bil.
Allt färre svenskar väljer att köpa sin nya bil på traditionellt sätt. I november slog privatleasing rekord och stod för 56 procent av nybilsköpen bland privatpersoner. Det är en ökning med 30 procent på ett år. Fler privatpersoner än tidigare köper ny bil i Sverige, och allt lägre priser på privatleasing är en orsak.
När Sverige hade minusränta för några år sedan var priserna pressade i botten. Nu gör stenhård konkurrens på bilmarknaden att priserna nästan nått samma låga nivåer igen. Inför nyår råder rena priskriget på privatleasing. Bilhandlare och biltillverkare vill rensa ut sina lager inför årsbokslutet och snygga till siffrorna. Bilköparen är vinnare. Jämfört med att köpa bilen kontant eller med billån går det att göra enorma vinster på privatleasing. Istället för att stå med 1000-tals osålda bilar i lager väljer biltillverkare att rabattera ut de dem på privatleasing, trots att de knappt tjänar något på affären. Men det är ännu dyrare att stå med en bil helt osåld.

Just nu har ett antal nya reor på privatleasing dykt upp och december är ett sällsynt bra tillfälle för bilköpare som vill fynda privatleasing. I många fall kan bilköpare tjäna över 100 000 kronor på att privatleasa bilen i stället för att köpa den. I november blev elbilen Volvo EX40 Sveriges mest nyregistrerade bilmodell.
Den som går och köper bilen får lägga upp 529 900 kronor. Bara värdeminskningen beräknas kosta över 6000 kronor i månaden. Samtidigt går samma bil att privatleasa för så lite som 4695 kronor i månaden i 36 månader. Besparingen blir över 100 000 kronor på tre år när ränta på billån för den som köper bilen räknats in.

Ett annat exempel är BMW:s mindre modell 120d. Premiumbilen med dieselmotor kostar 390 800 kronor om du köper den. Men just nu går bilen att privatleasa för 2990 kronor i månaden. Även i detta fall ser besparingen ut att bli över 100 000 kronor för den som privatleasar.

Även Volkswagen lockar med flera julreor på privatleasing. Elbilen Volkswagen ID.4 Pro Life kostar 529 700 kronor att köpa. Men just nu går den att privates för så lite som 4695 kronor. Även här ser besparingen ut att bli över 100 000 kronor. Men bilköpare bör se upp, många Volkswagen-handlare annonserar med lockpriser som innefattar kontantinsats, i detta fall anges ingen kontantinsats.

Elbilen Kia EV3 är en av de allra populäraste modellerna att privatleasa just nu. I november ökade registreringarna med 300 procent. För bilköpare som vill privatleasa är det fyndläge inför jul. Den hyllade elbilen med 60 mils räckvidd kostar 508 300 kronor att köpa. Den som istället privatleasar bilen kan få den för 4495 kronor i månaden just nu. Enbart värdeminskningen för köparen blir betydligt högre än månadsavgiften.

Även på dyrare modeller är det rea. Elbilen Polestar 4 kostar 722 000 kronor att köpa med fyrhjulsdrift. Polestar har just nu invigningsrea på bilen där den går att privatleasa för 6495 kronor med dyra vinterhjul på köpet. Enbart värdeminskningen på bilen kan uppgå till runt 9000 kronor i månaden, så den som privatleasar kan göra ett rejält klipp.
Rean på privatleasing har gjort att det i många fall inte lönar sig längre att köpa en begagnad bil med billån. Förutom att du slipper binda upp pengar i en kontantinsats så blir totalkostnaden för privatleasing av en helt ny bil ofta billigare än den begagnade bilen. Den som till exempel köper en begagnad Volvo EX40 (tidigare XC40) får räkna med att enbart billånet och den periodiserade kontantinsatsen blir dyrare än privatleasingen på helt ny bil. Dessutom måste ägaren räkna in dyrare försäkring när vagnskadegaranti gått ut, samt att den begagnade bilen inte har någon nybilsgaranti. I november föll bilhandelns begagnatförsäljning med 5 procent samtidigt som privatleasingen av nya bilar ökade med 30 procent.
| Volkswagen ID.3 | Elbil |
| Kia EV3 | Elbil |
| Volkswagen T-Roc | Bensinbil |
| Volkswagen ID.4 | Elbil |
| Volvo EX30 | Elbil |
| Kia Ceed | Bensinbil/laddhybrid |
| Skoda Enyaq | Elbil |
| Audi A3 | Bensinbil/laddhybrid |
| Dacia Sandero | Bensinbil |
| Polestar 2 | Elbil |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















