BMW:s nya super-SUV XM blir mer kraftfull än Ferrari Purosangue och Lamborghini Urus. XM får upp till 745 hästkrafter och är den första dedikerade M-bilen sedan M1 på 70-talet. Här är alla bilder och fakta om nya superbilen.
BMW XM är en banbrytande modell från BMW på flera sätt. Det är den första riktiga M-bilen med laddhybriddrivlina, och det är även den första modellen som tagits fram enbart för M sedan 1978 då M1 gjorde debut.
BMW kastar sig in i det otroligt lönsamma segmentet med super-SUV:ar. Många bilköpare är beredda att betala flera miljoner kronor för stora tunga SUV:ar med extremt många hästkrafter. BMW XM blir en av de största, starkaste och tyngsta i klassen. Bilen väger 2750 kg och har upp till 745 hästkrafter, vilket är mer än Ferrari Purosangue, Aston Martin DBX 707 och Lamborghini Urus.
Batteriet är på 25,7 kWh och samverkar med en V8-motor. Den som vill köra elektriskt kan göra det i upp till 140 km/h och räckvidden är 50 km. BMW XM börjar säljas nästa år och kommer vid premiären i en vision som heter Label Red och har 745 hästkrafter. Det finns även en vanlig version som har 653 hästkrafter. Båda versionerna har en 4,4-liters V8 med dubbelturbo. Vridmomentet ligger på 800 Newtonmeter i den svagare XM.
Effekten är den maffigaste hittills i en BMW, men bilens vikt på 2750 kg gör att accelerationen upp till 100 km/h tar xxx sekunder. Det gör att du trots massor av hästkrafter blir på efterkälken vid rödljusen jämfört med många andra SUV:ar. Toppfarten hos BMW XM är 250 km/h och med Drivers Package 270 km/h.
XM har konstant fyrhjulsdrift, men kraften kan till stor del förflyttas till bakaxeln när du kör i sportläget. XM är den första M-modellen som har bakhjusstyrning.
Label Red är ingen whiskysort, utan den mest brutala av XM-versionerna. Den kan fås med över 50 olika Individual-lackeringar, varav den mest spektakulära heter NightGold, då kommer även njurgaller, fälgar och karossdekor i guld.
Interiören i BMW XM påminner mycket om iX och den ansiktslyftade X7. Föraren har en stor vågrätt skärm framför sig och allt går i loungestil. Men det som verkligt sticker ut är det nya skulpterade taket.
Prislappen i Sverige är ännu inte officiell, men räkna med en bra bit över två miljoner kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter