Volkswagen ger sin elbil ID.3 en rejäl ansiktslyftning. Bilen får ny front och elegantare interiör med finare material. Räckvidden är upp till 546 km med det största batteriet.
Volkswagen ID.3 har snart funnits ute i tre år på marknaden och då är det dags att förnya modellen. ID.3 fick en tuff start med mjukvaruproblem och kritik för att att interiören kändes lite billig. De senaste åren har bilen hamnat lite i skuggan av Volkswagen ID.4 som varit Sveriges mest sålda elbil.
Nu har Volkswagen ha tagit intryck av kritiken mot modellen. Interiören har fått sig en rejäl uppgradering, och blivit bekvämare och elegantare än tidigare. Många av materialen har bytts ut till dyrare varianter. Hårdplast har ersatts av mjukare och finare plaster. Bilen har också fått större armstöd och nya snyggare dörrsidor. Nu finns sätena med Artvelours Eco mikrofiberklädsel som även sätts på dörrpanelerna.
Den större infotainmentskärmen på 12 tum är nu standard hos alla modeller. De släckta knapparna under skärmen är däremot kvar. För kanbinen har ID.3 ett liknande belysningssystem som ID.4 med tio olika färger.
Utvändigt är det lätt att känna igen bilen, även om fronten har fått en rejäl redesign med ny stötfångare och annat utseende på lyktorna. Den nya fronten har ett optimerat luftintag som kan stängas för lägre luftmotstånd. Nu har ID.3 en luftmotståndskoefficient på 0,2635.
Motorhuven ser nu längre ut genom att Volkswagen tagit bort det svarta området under vindrutan och trollat med plåtvecken. Baktill har lysena förnyats och det finns även dynamiska blinkers. Bilen är ungefär lika lång som tidigare, 426 cm, och bredd är oförändrad med 181 cm. Höjden är sänkt, men endast med 6 mm.
Drivlina och batterier är samma som tidigare. Det går att få ID.3 endera med ett batteri på 58 eller 77 kWh. Motorn sitter därbakom och ger 204 hästkrafter. Räckvidden med det större batteriet är upp till 546 km enligt WLTP, det mindre tar sig 426 km. Det större batteriet kan nu laddas med en effekt på upp till 170 kW.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter