BMW visar upp helt nya 5-serie Touring. Kombin har vuxit en hel decimeter och kommer både med eldrift och förbränningsmotorer. Värstingen BMW i5 M60 xDrive Touring får 601 hästkrafter.
BMW 5-serie Touring lanserades 1991 och nu är sjätte generationen här. Modellen har blivit fullvuxen och mäter nu 506 cm, tio centimeter mer än föregångaren. Även höjden och bredden har vuxit. Kombin kommer både som elbil och med traditionella motorer, men två elektriska varianter kommer först.
Instegsmodellen BMW i5 eDrive40 Touring har en elmotor på bakaxeln och en maximal systemeffekt på 230 kw/340 hk och toppmodellen BMW i5 M60 xDrive Touring drivs av två elmotorer, en på vardera axel med en systemeffekt på upp till 442 kW/601 hk. Båda modellerna har en batterikapacitet på 81,2 kWh vilket ger en elektrisk räckvidd på 483-560 km för BMW i5 eDrive40 Touring samt 445-506 kilometer för BMW i5 M60 xDrive Touring enligt WLTP.
De nya större måtten på BMW 5-serie Touring märks framförallt i baksätet där passagerare har mer ben- och axelutrymme vilket enligt BMW gör att 3 vuxna personer kan sitta ledigt bredvid varandra. Bagageutrymmet har också utökats och mäter 570 liter eller upp till 1700 liter med fällda baksäten. BMW i5 Touring har en maximal dragvikt på 1500 – 2000kg beroende på modell. Modellen kommer till Sverige under våren, men går redan att beställa med priser från 833 800kr för BMW i5 eDrive40 och 1 275 200kr för BMW i5 M60 xDrive.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter