Porsches u-sväng: Satsar på nya bensinmotorer

Porsche bromsar elektrifieringen. Biltillverkaren investerar 800 miljoner euro i nya bensinmotorer. Med den nya satsningen kommer modeller att göras om och få förbränningsmotorer igen.

Porsche har tidigare satt upp ett mål att 80 procent av märkets försäljning ska bestå av elektriska modeller år 2030. Men den senaste tiden har elbilsmodellerna inte sålt särskilt bra, och Porsche Taycans försäljning halverades under 2024. Porsches totala försäljning gick bra i Europa och USA, men på världens största bilmarknad i Kina har det gått betydligt sämre, där försäljningen rasade under förra året, vilket har gjort att tillverkaren nu befinner sig i en kris.

I veckan avslöjades det att Porsche sparkar finanschefen Lutz Meschke och försäljningsdirektör Detlef von Platen på grund av turbulensen som tillverkaren befinner sig i. Under torsdagen genomfördes ett styrelsemöte där förvaltningsrådet godkände företagets planer på en ny jättesatsning som gör att Porsche överger stora delar av sin tidigare elbilsstrategi.

Finanschefen Lutz Meschke och försäljningsdirektör Detlef von Platen fick gå direkt från den kämpande sportbilstillverkaren. 
Elektriska Macan kan göras om så att den får en förbränningsmotor.

Under 2025 kommer tillverkaren att investera 800 miljoner euro, över 9 miljarder kronor, på nya förbränningsmotorer och laddhybrider. Porsche vill dessutom utrusta sina planerade och nuvarande elbilsmodeller med förbränningsmotorer. En modell som då med stor sannolikhet lär få en förbränningsmotor är Macan, vilket även har bekräftats tidigare av en anonym källa från Porsche.

En del av pengarna ska dessutom gå till utvecklingen av elbilsbatterier, men exakt hur mycket har Porsche fortfarande inte avslöjat. Den nya jättesatsningen motiveras av Porsche så här: “Omfattande åtgärder görs för att stärka bolagets lönsamhet på kort och medellång sikt,” skriver Porsche till FAZ. 
LÄS MER: