Carup kan avslöja Porsche nya överraskande supermotor. W12-motorn gör oväntad comeback. Tyska ingenjörerna har skapat en ny kompakt monstermotor som kan få trippla turbo.
Under många år hade Volkswagen-koncernen en sexliters W12-motor som satt i lyxbilar från Audi, Bentley och Audi. Den användes även i nederländska Spykers superbilar. Men förra året gick en epok i graven när de sista bilarna med W12-motor tillverkades av Bentley. Men egentligen var motorn en WR12-motor. Från början var det två VR6-motorer från Volkswagen som slogs ihop till en WR12. Motorn hade två cylinderbanker där sex cylindrar satt omlott i varje block.
Men nu ser W12-motorn ut att göra oväntad comeback. Carup kan avslöja Porsches nya patent på en superkompakt W12-motor. Porsche sade nyligen att de ska börja satsa på förbränningsbilar igen efter att ha haft stort fokus på elbilar. De har märkt att sportbilsköparna föredrar mekaniska förbränningsmotorer som lever och låter framför en mer steril elmotor.

Porsche har i dagarna fått ett patent på en helt ny W12-motor. Och den här gången handlar det om en äkta W12-motor med tre cylinderbankar. Varje cylinderbank har egna insugs- och avgasportar, vilket möjliggör tredubbla turbo. De tre bankerna med vardera fyra cylindrar delar en gemensam vevaxel.
– Detta leder till en ökning av den uppnåeliga motoreffekten utan att slagvolymen förändras, uppger Porsche i patentet.
Motorn har en superkompakt utformning, vilket gör att den skulle kunna få plats i sportbilar och SUV:ar. Den skulle också kunna passa utmärkt i en superbil med mittmotor. Idag blev det klart att Michael Leiters tar över efter Oliver Blume som vd. Leiters har tidigare jobbat på McLaren och Ferrari. Den nya W12-motorn skulle kunna vara ett led i att ta Porsche tillbaka till toppen med en ny superbil som kan utmana Ferrari, Lamborghini och McLaren.

Volkswagen-koncernens W12-motor hittade aldrig vägen in i Porsches bilar. Motorkonfigurationen är annars ovanlig i bilvärlden. Formel 1-stallet Life försökte sig på en W12-motor 1990, men det blev ingen succé. Nu finns det möjligheter att den udda konstruktionen kan få en renässans.
Däremot har Porsche tidigare tillverkat en boxertolva till racerbilen 917 på 1970-talet. I början av 1990-talet tog de fram en V12-motor för Formel 1 som skulle användas av Footwork Arrow-stallet. Men motorn visade sig vara en katastrof. Den blev betydligt tyngre än Ferraris och Hondas V12-motorer och gav lägre effekt än planerat. Vid två tillfällen kördes bilen av Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, men båda loppen fick avbrytas på grund av motorproblem. Nu kan Porsche ha lärt sig läxan.
Fotnot: Stora bilden är framställd med hjälp av AI.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter