Porsche släpper en puristisk specialmodell av 911. Porsche 911 S/T får en 525 hästkrafter stark motor från 911 GT3 RS parad med en manuell växellåda. Priset i Sverige börjar på 3,3 miljoner kronor.
Porsche firar 60-årsjubileet för 911 med en specialmodell. I en begränsad upplaga om 1 963 exemplar lanseras Porsche 911 S/T som bara väger 1380 kg. Den kombinerar den 4,0 liter stora och 525 hk starka sugmotorn från 911 GT3 RS med en tätstegad manuell växellåda. Dessutom har bilen lättats kraftigt och blir den lättaste modellen i 992-serien.
Till skillnad från 911 GT3 RS har fokus vid utvecklingen av 911 S/T inte legat på bankörning utan snarare på körning på allmänna vägar. Den främre huven, taket, framskärmarna och dörrarna med sina markanta luftintag är tillverkade av kolfiberförstärkt plast (CFRP). Detsamma gäller skyddsburen, den bakre krängningshämmaren och bakaxelns förstärkningselement. Bilen är standardutrustad med magnesiumfälgar, PCCB-bromssystem, startbatteri i litiumjonteknik och lättviktsglas.
Kopplad till en sexväxlad manuell växellåda med tätare steg än i 911 GT3 gör 911 S/T 0 till 100 km/h på bara 3,7 sekunder och når en toppfart av 300 km/h. Nya Porsche 911 S/T är beställningsbar från och med nu och kostar i Sverige från 3 270 000 kronor. Heritage Design-paketet kostar 198 400 kronor. Chronograph 1 – 911 S/T erbjuds för 145 735 kronor. Det innebär att modellen är 600 000 kronor dyrare än 911 GT3 RS.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter