Porsche lanserar sig galnaste Boxster hittills. Porsche 718 Spyder RS får boxersexan från 911 GT3 som varvar till 9000 rpm!
Porsche Nya 718 Spyder RS är den öppna motsvarigheten till 718 Cayman GT4 RS. För första gången återfinns den 500 hästkrafterna starka sexcylindriga sugmotorn från 911 GT3 i en öppen sportbil med mittmotor.
Utan tak kan du varva mittmotorbilen till 9000 rpm och släppa loss alla de 500 hästkrafterna. Kopplad till en tätstegad PDK-växellåda skickar den sexcylindriga motorn den tvåsitsiga roadstern från 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder.
Bilen når 200 km/tim på bara 10,9 sekunder, toppfarten är nu 308 km/tim. Som alla moderna RS-modeller, erbjuds 718 Spyder RS uteslutande med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK).
Spyder RS väger 40 kg mindre än 718 Spyder med PDK (1 410 kg) och är faktiskt fem kg lättare än den täckta 718 Cayman GT4 RS.
Nya 718 Spyder RS kommer med en manuellt manövrerad lättviktssufflett i enkellager. Chassit till 718 Spyder RS består av komponenter både från 718 Cayman GT4 RS och 718 Spyder och är utformat för maximal körglädje på krokiga vägar.
Nya Porsche 718 Spyder RS kostar från 1 640 000 kronor och gör sin publika premiär i juni i Stuttgart-Zuffenhausen vid firandet av Porsche 75 år som sportbilstillverkare. Strax därefter visas den nya modellen upp vid Goodwood Festival of Speed i England.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter