Porsche 911 ST

Porsches miss: Gav samma nummer till två bilar

Porsche har blandat ihop nummer på två Porsche 911. Misstaget avslöjades när en ägare beställde en specialbricka. Nu har Porsche räddat upp den pinsamma situationen.

Nyligen upptäcktes att två exemplar av den limiterade 911 S/T hade exakt samma serienummer på instrumentbrädan: 1 724. En av ägarna, Pedro Solís Klussmann, hade valt sitt nummer med omsorg. Men Porsche hade givit två ägare samma nummer på bilen visade det sig. Och felet hade troligtvis aldrig upptäckts om inte Klussmann försökt beställa en extra specialbricka till sin bil.

När Klussmann skulle beställa sin specialanpassade bricka upptäcktes att bil nummer 1 742 redan hade fått en bricka med samma nummer. De vanligtvis så noggranna tyskarna hade gjort ett pinsamt misstag.
– Det är mycket specialiserat manuellt arbete i tillverkningen. När människor är inblandade kan misstag ske, säger Porsche-chefen Karl-Heinz Volz i ett pressmeddelande.

Det felaktiga numret på den ena bilen kommer att arkiveras i Porsche-museet.
Porsche erkände utan omsvep sitt misstag med att två bilar i en begränsad serie fått samma nummer. Här ställer det situationen till rätta för ägarna.
En av bilarna med serienummer 1 724. Bild: Porsche

För Klussmann har nummer 1 724 personlig betydelse. Både han själv och hans mamma är födda den 17:e, medan hans far är född den 24:e. Men nu är han inte ensam med numret. Båda ägarna hade kraftigt specialanpassat sina S/T. Och trots den gemensamma märkningen kunde de knappast ha varit mer olika. 

I stället för att sopa misstaget under mattan försökte Porsche istället att vända situationen. Företaget har nu dokumenterat felet som en del av sin historia. Den felaktiga brickan har arkiverats, vilket innebär att två unika 911 S/T nu finns. Totalt byggdes bara 1 963 exemplar av modellen för att fira 60-årsjubileet. 

Den andra ägaren, Suzan Taher, hade ingen känslomässig koppling till numret. Men ett misstag har begåtts. Hon skulle egentligen haft nummer 1742, men siffrorna kastades om i en manuell process. Och för att försöka rätta till felet bjöds Klussmann och Taher in till Porsches huvudkontor i Zuffenhausen, Tyskland. De fick ett foto på de två bilarna samt en låda med färgprover från respektive bils interiör och exteriör.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt