Nu har Porsche dragit igång sin nya anläggning som producerar syntetisk bensin av vatten och koldioxid med hjälp av vindkraft. Den första nästan CO2-fria bensinen har redan tankats i en Porsche 911.
– Potentialen med eFuels är enorm. Det finns för närvarande mer än 1,3 miljarder fordon med förbränningsmotorer över hela världen, säger Michael Steiner, utvecklings- och forskningschef på Porsche AG.
Porsche har nu invigt sin anläggning i Chile och startat industriell produktion av syntetiska bränslen. Porschecheferna Barbara Frenkel och Michael Steiner utförde den första ceremoniella tankningen av en Porsche 911 med det första syntetiska bränslet som produceradets på platsen.
Porsche uppger att E-bensinen tillverkas av vatten och koldioxid. Bensinen görs med hjälp av vindkraft och möjliggör en nästan koldioxidfri drift av bensinmotorer. Porsche uppger att de satsar på en dubbel elektrisk väg: elbilar och e-bränslen.
– Det finns för närvarande mer än 1,3 miljarder fordon med förbränningsmotorer över hela världen. Många av dessa kommer att finnas på vägarna i decennier framöver, och eFuels erbjuder ägarna av befintliga bilar ett nästan koldioxidneutralt alternativ. Som tillverkare av högpresterande, effektiva motorer har Porsche ett brett utbud av know-how inom bränsleområdet, säger Michael Steiner, medlem av Executive Board för utveckling och forskning på Porsche AG.
I inledningen kommer Porsche att tillverka 130 000 liter e-bensin per år. Bränslet kommer att användas under racingtävlingar i Porsche Mobil 1 Supercup och på Porsche Experience Centers. Sedan är tanken att tillverkningen ska skalas upp till 55 miljoner liter per år om några år. I slutet av decenniet ska produktionen vara 550 miljoner liter.
Efter pilotfasen kommer den första skalningen att ta projektet i Chile upp till 55 miljoner liter per år i mitten av årtiondet. Cirka två år senare förväntas kapaciteten vara 550 miljoner liter. Södra Chile sägs vara idealiskt för produktion av e-bensin då det blåser 270 dagar per år och vindkraftverken kan arbeta med full kapacitet.
Många är dock skeptiska till om syntetiska bränslen kan fungera i större skala. Bland annat ska energidensiteten vara för låg, och verkningsgraden per kWh elektricitet som används i processen ska vara lägre än om energin används direkt till hjulen i en elbil, något som utvecklats av Engineering Explained nedan:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter