Porschen har legat i en flod i fyra år. Renoveringen inleddes med att gräva bort 1 100 kg lera. Idag är bilen som ny.
Ett kraftigt regnoväder orsakade stora översvämningar i Toscana. Porschens dåvarande ägare lyckades knappt rädda sig själv. Om han inte vore en vältränad simmare skulle han förmodligen att liksom bilen hamnat på botten av den förorenade floden Bisenzio.
Mirakulöst lyckades föraren navigera de hårda strömmarna och klara sig undan allt bråte. Men bilen sveptes bort. Den sjönk till flodens botten och blev kvar där i fyra år. När den bogserades upp var den nästan mer lera än bil. 1 100 kg lera hade ackumulerats på bilen. Lukten var outhärdlig, levande snäckor och sötvattensräkor hade flyttat in i Porschen, skriver Autoevolution.
Ägaren som tvingats fly bilen ersattes av försäkringsbolaget som sedan sålde bilen på auktion. Då köptes den av en bilrenoveringsexpert som främst ville åt växellådan. Om den var i någorlunda skick planerade han att använda den i sin andra Porsche 993.
Den ihopknycklade lerbilen var från ursprungligen en Porsche 911 Carrera 4S (993) från 1995 med gul lack. Under gassande midsommarsol började ägaren att sakta men säkert tvätta bort leran. Dag in och dag ut rensade han bilen från lera och sniglar. Osäker på vad slutmålet var eller om han ens kunde slutföra projektet.
Taket, framskärmarna, bakskärmarna och motorhuven var totalt deformerade och interiören gick knappast att kalla för interiör längre. All mekanik satt som cement. Alla dörrar inklusive bakluckan och motorhuven satt fast och kablarna var spårlöst försvunna.
Dagarna gick och trots stanken fortsatte bilens nya ägare att renovera bilen. Ju fler utrymmen han grävde fram desto mer lera hittade han. Samtidigit som han kände att det blev allt svårare att ge upp ju mer han arbetade med Porschen. Till slut kunde han se att klistermärket med tilllvalskoder fortfarande satt kvar under motorhuven och fylldes med hopp.
Koden L998 avslöjade att den första ägaren hade specialbeställt bilen men en ljus och klar gul lack. När den lacken så småningom sken igenom de sista lagren av lera insåg ägaren att projektet inte var över förrän Porschen rullade på vägarna igen.
I mars 2017 fick han igång motorn. Inte helt oväntat så var inte motorn helt frisk vid första uppstarten och lät en del. Men efter flera år av arbete och nya delar återupplivades snart Porschen till sin forna glans.
– Lika bekväm och mjuk som en Mercedes-Benz, skriver ägaren på Instagram.
Foto: nothingbutgt3
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.