Under 35 år stod den gömd i en lada på landsbygden – en likadan Porsche 550 Spyder som James Dean körde ihjäl sig i. Att behålla bilen och gömma undan den visade sig vara ett klipp. I helgen gick den ovanliga Porschen för 25 miljoner kronor efter en budstrid.
Porschen försvann någon gång på 1980-talet efter att ha ägts av flera kända schweiziska racerförare, bland annat Formel 1-stjärnan Jo Siffert. Porsche 550 Spyder är allra mest känd som bilmodellen James Dean körde ihjäl sig i 1955.
Just det här exemplaret är från 1956 och har uppdaterats med vassare motor en Porsche RS60 kaross. Efter att ha stått i 35 år i en lada på den schweiziska landsbygden dök bilen upp igen.
– Att få chansen att avslöja denna Porsche 550 Spyder offentligt för första gången på över tre decennier är särskilt spännande, och det kommer att bli en ganska oförglömlig upplevelse att se den i dagsljus för första gången på mycket länge, säger Joe Twyman, European Sales Consultant hos Gooding & Company som sålde bilen.
Porsche 550 Spyder introducerades 1953 och såldes bara under några få år. Totalt tillverkades endast 90 exemplar. Bilen hade mittmotor och vann många racingsegrar med sin fyrcylindriga boxermotor på 110 hästkrafter och 1,5 liter. Ferdinand Porsche använde sina erfarenheter från Auto Unions Silverpilar när han tog fram modellen. 550 Spyder var låg, lätt och före sin tid på racerbanan, men James Deans tragiska öde i bilen har kommit att överskugga dess betydelse.
Den aktuella bilen såldes ny i Schweiz till racerföraren Rita Rampinelli. Senare sålde den till Heinz Schiller som tävlade med bilen på kända banor som Monza och Avus. Den sålde senare till Formel 1-stjärnan Jo Siffert som sålde den till de nuvarande ägarna. Av någon anledning ställdes bilen in i en lada i mitten av 1980-talet, och sedan dess har ingen sett röken av bilen – fram till nu.
Nu har auktionsfirman Gooding & Company sålt bilen på Concours of Elegance at Hampton Court Palace. Trots att den är i orenoverat förväntades bilen gå för 15-21 miljoner kronor. Men det blev ännu mer – efter en intensiv budstrid klubbades bilen för hela 25 miljoner kronor. I Sverige finns ett exemplar av bilen, ägd av en förmögen bilsamlare.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter