Porschen gömdes efter finanskraschen – “det finaste man sett på länge”

“Bland det finaste och sexigaste man sett på länge”. Så beskrivs den här 30 år unga Porschen 911 964 Carrera 2, som nu är till salu.
– Om jag haft 900 000 kr i bakfickan hade jag inte tvekat en sekund. Då hade jag köpt den själv, säger Tobias Berger, försäljningschef på MTO Bilcenter i Järfälla. 

Den här kolsvarta Porsche 911 964 Carrera 2 Cab rullades ut ur fabriken den 19 mars 1990. Som av en händelse var det två dagar innan försäljningschefen på bilhallen i Järfälla, Tobias Berger, föddes.
– Jag och bilen fyller år i princip samtidigt, det är ganska lustigt, konstaterar han.
Nu har Tobias fått ansvaret av en trogen kund och Porschesamlare att sälja det här läckra exemplaret. Och det som sticker ut är förstås antal mil som körts, endast 4 290.

Det innebär i snitt 143 mil per år. Hur kommer det sig?
– Historiken är intressant: den såldes strax före finanskraschen i början av 90-talet, men togs i beslag av Kronofogden. Det var tuffa tider och folk som nyss hade badat i pengar såg plötsligt hur förmögenheten försvann med sjunkande aktiekurser och fallande krona..
– En av de första ägarna av bilen gömde den för Kronofogden och sålde den i smyg till en köpare som också höll bilen gömd. Ingen ville skylta med den här Porschen på den tiden. Och då var det heller ingen som körde bilen, säger Tobias Berger.

Har du provkört Porschen?
– Ja, och om jag haft 900 000 kr i bakfickan hade jag inte tvekat en sekund. Då hade jag köpt den själv. Den är i klockrent skick, bland det finaste och sexigaste jag sett på länge. Säljaren – en riktig Porscheentusiast – har lagt ner drygt 100 000 kr på originaldelar: lampor och knappar bland annat. Och den ska stenskottfolieras.
– Det här är en samlarbil utan dess like, avslutar Tobias Berger.

I slutet av åttiotalet hade 911-modellen varit i produktion under nästan ett kvarts sekel. Utvecklingen hade avstannat, eftersom Porsche (förgäves) försökte få sina kunder att välja de tilltänkta efterträdarna 924 och 928 istället.
Men kundernas förkärlek till 911:an tvingade Porsche att åter satsa på den gamla svansmotorbilen. Förändringarna var så omfattande att den nya bilen fick ett nytt modellnummer, 964, men 911-namnet var så etablerat att det fick hänga med i marknadsföringen.

På utsidan nöjde sig Porsche med en lätt uppdatering, med integrerade stötfångare och en bakspoiler på motorluckan som fälldes ut när bilen kom upp i fart. Detta gav bättre stabilitet i högre hastigheter – och det behövdes eftersom karossens förbättrade aerodynamik gav högre toppfart än tidigare modeller.
Men under karossen var 964:an i stort sett nykonstruerad.
Här drog Porsche nytta av erfarenheterna från superbilen 959. Bilen fick nya hjulupphängningar med skruvfjädrar. Motorn förstorades till 3,6 liter och försågs med dubbeltändning.
Och för första gången fick en 911-modell moderna finesser som servostyrning och ABS-bromsar. Den kunde även levereras med en modern automatlåda, kallad Tiptronic.

Den första 964-version som presenterades, hösten 1988, var fyrhjulsdriven. Systemet var enklare än på Porsche 959, men gjorde 964:an mer lättkörd än företrädaren. Dessutom spädde det på 911-modellens rykte som sportbilen som klarade vardagskörning året runt.

Här hittar du mer om Porschen till salu