Porsche räddar krisande batteritillverkaren Varta

Konkurshotade batteritillverkaren Varta är på väg att räddas. Sportbilstillverkaren Porsche går in i Varta för att säkra sina hybridbatterier. Tillsammans med huvudägare och banker har Porsche kommit överens om att strukturera om Varta. Alla mindre aktieägare förlorar sina pengar.

För några veckor sedan kom nyheten om att klassiska batteritillverkaren Varta är på väg att gå omkull efter en akut skuldkris. Det handlar om den delen av Varta som tillverkar konsumentbatterier för elektronik och batterier till el- och hybridbilar. Varta behövde minst en miljard för att överleva. 

Nu kliver sportbilstillverkaren Porsche in i Varta och räddar batteritillverkaren, uppger Frankfurter Allgemeine Zeitung. Tillsammans med huvudägaren och kreditfonder har Porsche tagit fram en räddningsplan för Varta. Alla mindre aktieägare förlorar sina investeringar i börsnoterade Varta. 

Vartas battericeller används i nya hybridbilen 911 GTS. Nu räddar Porsche Varta från konkurs.
Vartas V4Drive-celler spelar en nyckelroll för att eliminera turbofördröjning i 911 Hybrid.

Porsche ska tillsammans med huvudägaren Michael Tojner och banker ge Varta ett lån på 100 miljoner euro. Det innebär att finansieringen ska vara säkrad till 2027. Tidigare borgenärer tvingas skriva ner sina fordringar med 60 procent.  

– Trots de nuvarande ekonomiska utmaningarna erbjuder företaget stor potential att göra Europas battericellsforskning och produktion mer oberoende av asiatiska leverantörer. Tillsammans med Porsche vill vi bidra till detta, säger delägaren Michael Tojner. 

För Porsche var räddningen extra viktig. Varta levererar nya högpresterande celler kallade V4Drive till batteriet i nya hybriden Porsche 911 GTS. Om Varta gått under hade sportbilstillverkaren stått utan batteri till den första hybridmodellen av 911. 
LÄS MER: