Porsche kryddar upp Cayenne – ny interiör och starkare motorer

Porsche hottar upp sin Cayenne-modell. Bilen får en kryddigare interiör och pepprigare utsida. Passageraren får en egen skärm och V8:an är tillbaka i Cayenne S. Värstingen Cayenne Turbo GT får 659 hästkrafter. 

Porsche Cayenne är fortfarande märkets bäst säljande modell och det dröjer ytterligare några år innan en helt elektrisk version kommer. Nu visar Porsche upp en ny Cayenne med försiktigt ändrad exteriör och kraftigt omgjord interiör. 

Interiören påminner om elbilen Taycan och passageraren har fått en egen skärm. Växelväljaren sitter numera bredvid ratten istället för på mittkonsolen. Porsche har behållit relativt många fysiska knappar, så helt digital har Cayenne inte blivit. 

På utsidan har bilen fått nya strålkastare och är finputsad på detaljnivå. Fronten är ny, så även stötfångarna och framskärmarna. Även bakljusen är nya, det handlar ändå om evolution snarare än revolution.

Motorerna har fått lite högre effekter. Cayenne S får tillbaka V8:an istället för att ha sexa med dubbelturbo. Effekten är 474 hästkrafter och vridmomentet är 599 Newtonmeter. Flaggskeppet Cayenne Turbo GT med biturbo-V8 får 660 hästkrafter och toppar 305 km/h. 0-100 km/h går på snabba 3,3 sekunder.  

Cayenne E-hybrid är den populäraste modellen i Sverige. Laddhybriden har nu 470 hästkrafter och en räckvidd på el på upp till 74 km. Priserna i Sverige för nya Cayenne börjar på 950 000 (Coupé från 990 000) kr. Cayenne E-Hybrid kostar från 1 090 000 kr (Coupé från 1 120 000) kr och Cayenne S startar på 1 150 000 kr (Coupé från 1 200 000) kr.