Porsche skakas av krisen i Kina. Nu kommer rapporter om två Porsche Center som plötsligt övergivits och tömts på bilar över natten. Porsche har tvingats gå ut och be kunder som förlorat sina kontantinsatser om ursäkt.
Porsche har drabbats hårt av en abrupt försäljningsnedgång i Kina. Under de tre första kvartalen i år såldes 32 200 bilar i Kina, jämfört med årsrekordet på 95 000 bilar 2021. Nu skakas märket av att två auktoriserade Porsche Center i Kina plötsligt stängts ner över natten och tömts på bilar. Bilder som publicerats i pressen och på sociala medier visar en stor bilhall helt utan bilar. Både Porsche Center i Zhengzhou och Guiyang stängdes plötsligt, enligt kinesiska medier.
Kunder som betalat kontantinsatser och tecknat serviceavtal blev rasande och kontaktade myndigheterna som utreder händelsen. En köpare berättar för Blue Whale News att han betalat 40 000 kronor i kontantinsats för en Porsche Cayenne, men inte kunnat få leverans och inte längre kan få tag i säljaren. Även anställda uppger att de tagits på sängen av nedstängningen och har stora krav på återförsäljaren. Dessutom har köpare hämtat sina bilar, men inte fått ut sina registreringsbevis. Om de inte får bevisen riskerar bilarna att bli värdelösa.

Efter att uppgifterna blev kända har Porsche tvingats gå ut i Kina och be om ursäkt, uppger Carnewschina. I en chattgrupp ska över 200 personer ha registrerat klagomål och kräver tillbaka 1,3 miljoner kronor. Porsche uppger i ett uttalande att de beklagar störningarna och samarbetar med polisen och myndigheterna. Händelsen kommer bara dagar efter att det blev känt att Porsche ska stänga ner sitt nätverk för snabbladdare i Kina.
Handlaren som plötsligt stängts ner ägs av ett lokalt bilhandelsbolag och inte direkt av Porsche. Strax före jul avgick den tidigare vd:n och enligt medieuppgifter svarar företaget inte längre i telefon. Enligt den kinesiska nyhetsbyrån Sina kan fler Porsche Center i Kina komma att stängas den närmaste tiden, i spåren av den dramatiska försäljningsnedgången.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















