Porsche avslöjar: Nya elbilen Macan får superteknik med 600 hk

Nu avslöjar Porsche mer om den spännande supertekniken i sin kommande elektriska SUV Macan. Den nya elbilen får över 600 hästkrafter och vridmomentet blir över 1000 Newtonmeter. Bilen får bakhjulsstyrning och ett batteri på 100 kWh med prismatiska celler.

Porsche satsar vidare på elbilar, framförallt när det gäller modellerna som inte är renodlade sportbilar. Målet är att 80 procent av bilarna ska vara helt elektriska år 2030. I slutet av året kommer Porsche visa upp sin andra elbil efter dagens Taycan. Porsche Macan kommer då i en helt elektrisk version. Porsche och Audi utvecklar tillsammans den nya plattformen PPE, Premium Platform Electric. 

Plattformen blir väldigt flexibel och kan användas till modeller med olika hjulbas, spårvidd och markfrigång. Den första Porschen baserad på PPE blir den helelektriska Macan. Precis som dagens Taycan får den 800-voltsarkitektur som ger extra snabb laddning. Porsche lovar att den blir den sportigaste modellen i sitt segment och ska ha klassens bästa prestanda. 

Bilen får dubbla elmotorer och en differential som erbjuder så kallad torque vectoring. Det kan behövas för att hantera över 600 hästkrafter och ett vridmoment på över 1000 Newtonmeter. Precis som Porsche Taycan får bilen permanentmagnetmotorer för högre effekt och vridmoment. Den nya motorn får en optimerad kylning med vattenmantel jämfört med Taycan. 

Just nu genomför Porsche tester av bilen som nu lämnat utvecklingsområdet i Weissach. Bland annat vintertestas bilen i norra Sverige. Batteriet blir på omkring 100 kWh och ska kunna snabbladdas upp till 80 procent på mindre än 25 minuter. Tack vare 800-voltsteknikladdas den med en ännu högre laddningskapacitet än Taycans 270 kW. Porsche satsar nu på prismatiska celler för att få ett kompaktare batteri. Blandningsförhållandet mellan nickel, kobolt och mangan är 8:1:1 och batteriet uppnår på så sätt en högre energitäthet. 

Porsche avslöjar att de kommer att använda en “Performance-bakaxel”. Här är elmotorn placerad extra långt bak, vilket resulterar i en lätt bakåtfokuserad viktbalans med förhållandet 48 till 52 procent. Helelektriska Macan kommer att ha en helt reviderad dubbelarmsaxel med fristående fjäderben fram. Bilen kommer också att få bakaxelstyrning som ska ge smidighet i stadstrafik med stabilitet och körprecision på motorvägen.

I hastigheter upp till runt 80 km/h styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen, med en styrvinkel på bakaxeln på upp till fem grader. Vändcirkeln minskar med cirka en meter. Vid hastigheter över cirka 80 km/h styr bakhjulen i samma riktning som framaxeln. Enligt Porsche blir effekten i praktiken en förlängd hjulbas som ökar stabiliteten till exempel vid filbyte på motorväg. Bilen kommer också att bli 15 procent mer direktstyrd i framaxeln.