Porsche 911 kommer i terrängversion – klättrade uppför vulkan

Här är bilen som förebådar Porsches nya tuffa sportbil med hög markfrigång. Två Porsche 911 klättrade uppför världens högsta vulkan, upp till 6000 meter. Inom kort kommer en ny upphöjd 911 för tuffa tag. 

Det har ryktats länge om att Porsche ska komma med en tuff aktivitetsversion av 911 för de som inte gillar att köra ömtåliga sportbilar med låg markfrigång. Bilen ska vara inspirerad av Porsche vinnarbil från Paris-Dakarrallyt 1985. 

Nu visar Porsche upp bilder från ett tufft äventyr med två ombyggda 911-bilar som testats i väglöst land. Ett team lett av äventyraren Romain Dumas har bestigit sluttningarna av Ojos del Salado, Chile , världens högsta vulkan. De två 911-bilarna som var rejält förhöjda och utrustade med portalaxlar tog sig upp till 6007 meter och klarade av extrema lutningar och isfält. 

– Detta var ett verkligt minnesvärt och speciellt ögonblick på en plats som är både vacker och brutal på samma gång – jag antar att de enda maskinerna någonstans i världen högre än oss idag var flygplan! Ingen har sett så mycket is och snö upp mot toppen av vulkanen, men trots detta gick vi över 6 000 meter upp, till den punkt där väggarna av is och snö gjorde att vi inte kunde gå längre, säger Romain Dumas. 

Bilarna var i grunden 911 Carrera 4S med standardmotorer på 443 hästkrafter och sjuväxlad manuell låda. 911:orna byggs om med burar, kolfibersäten och selar för att möta säkerhetskraven. Den största förändringen är portaxlar som ger bilarna 35 cm markfrigång. Nya, lägre utväxlingar möjliggör exakta, skonsamma gaspådrag vid låg hastighet och fungerar bra med stora terrängdäck. 

Dessutom är bilarna utrustade med ett  lätt men extremt tufft hållbart underredesskydd i aramidfiber för att de ska kunna köras över stenar. Bilarna körs med ett avancerat steer-by-wire-system. Ibland kör man ändå fast och då finns en vinsch till framtill på bilen.

Produktionsversionen av Porsche 911 Dakar eller Safari eller vad bilen kommer att heta, blir inte fullt så tuff. Den väntas visas i vinter och får luftfjädring med högre markfrigång än den vanliga 911:an. Karossen blir stryktåliga med sköldar i plast eller kolfiber. Många spår att detta blir nya sportbilstrenden och även Lamborghini är på gång med Huracan Sterrato som också är en sportbil som klarar grusvägar.