En av Sveriges populäraste bensinmackar längs E4:an ser ut att rivas.
– Vi anser att det är olyckligt att en plats med så stor kundnytta kan försvinna, skriver ST1:s marknads- och informationschef Faisal Ouahid till NT.
Allt fler bensinmackar i Sverige försvinner. På mindre orter går de i konkurs eller läggs ner. Men även populära mackar får flytta på sig. Nyligen berättade Carup om ST1-macken på Lindhagensplan i Stockholm som nästa år jämnas med marken för att lämna plats för tunnelbanan.
Nu riskerar ännu en av ST1:s mest populära bensinstationer att jämnas med marken. Mellan Norrköping och Linköping har ST1 två mackar vid Herrbeta för att bilister i båda riktningarna på motorvägen ska kunna tanka. Nu ser den ena macken och rastplatsen på södra sidan ut att försvinna. Trafikverket tänker dra nya järnvägen Ostlänken på södra sidan av E4:an.

Då ligger ST1:s en mack mitt i vägen.
– Vi anser att det är olyckligt att en plats med så stor kundnytta kan försvinna, skriver ST1:s marknads- och informationschef Faisal Ouahid i ett mejl till Norrköpings Tidningar.
Nu väntar samråd med allmänheten under november. Mackkedjan St1 är i alla fall inte glada över planerna.
– Vi har tagit del av Trafikverkets planer för Ostlänken och noterar att den föreslagna dragningen innebär att delar av Herrbeta rastplats riskerar att påverkas. Det här är ett strategiskt viktigt läge för oss – inte minst för våra kunder. Herrbeta är en naturlig pauspunkt för många resenärer, där man fyller på energi både för sig själv och sitt fordon, skriver marknads- och informationschef Faisal Ouahid till NT.
Den nya järnvägen ska börja byggas mellan 2028 och 2029. Förutom bensinmacken påverkas ett 40-tal bostäder som kommer att drabbas av buller från den nya järnvägen.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















