Bilmärkena vaskar om bland modellnamnen i allt snabbare takt. Nu är det Volkswagens tur. Sveriges näst populäraste elbil görs om och väntas byta namn.
– Det blir ett enormt lyft från dagens bil, säger VW:s vd Thomas Schäfer.
Det verkar råda fullständig identitetskris bland de stora biltillverkarna. Modellnamn ändras, gamla namn återvänder och nya dyker upp. Det är en enda röra bland de mest populära märkena. Nu är det dags igen. Denna gång gäller det Sveriges näst mest sålda elbil som får både ett rejält lyft och ett helt nytt namn. Just nu när många lärt
Volkswagen ID.4 ska genomgå en så omfattande uppdatering att modellen inte bara får ny teknik och nytt utseende, utan också ett helt nytt namn. När den lanseras igen 2026 väntas den heta Volkswagen ID.Tiguan, uppger Auto Express.
– ID.4 är vårt storsäljande fordon. Den måste leva upp till våra nya krav på design och interiör. Det är en fantastisk bil som nu tar ett stort steg framåt, säger VW:s vd Thomas Schäfter enligt Auto Express.


Volkswagens märkes-vd Thomas Schäfer förklarar att ID.4 är märkets viktigaste elbil och att den därför måste uppdateras ordentligt.
– ID.4 får den nya MEB+plattformen, med nya batterier, celler och LFP-teknik. Det blir ett enormt lyft från dagens bil.
En Volkswagen-representant som pratade med Auto Express tidigare i år berättade mer om förändringarna:
– Allt på utsidan kommer att vara annorlunda. De svepande linjerna blir renare. Interiören blir också helt annorlunda, troligen med fler fysiska knappar för saker som ratt och klimatanläggning.
Volkswagen beskriver uppdateringen som lika stor som bytet från Golf Mk5 till Mk6. Det betyder att grunden är densamma, men att skillnaderna blir så stora att det räknas som en ny generation. I dag säljs ID.4 med batterier på 52 och 77 kWh, och kunder kan välja mellan bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

De nya batterierna tros både öka kapacitet och förbättra räckvidden, men några exakta siffror vill Volkswagen ännu inte avslöja. Samtidigt blir det ingen motsvarande namnförändring för den mindre ID.3, berättar Schäfer:
– Den får också omfattande uppdateringar, men designen förändras inte lika mycket.
Chefsdesignern Andreas Mindt förklarar samtidigt varför ID.3 inte blir ID.Golf:
– Allt som får ett Golf-emblem på bakluckan kommer med den allra största pressen. Vi får inte göra några misstag.
Och även om det ännu inte är officiellt bekräftat, pekar allt på att namnet ID.4 snart går i graven – för att lämna plats åt en eldriven ID.Tiguan.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.