Nu har polisen en ny plan för att kunna börja använda fartradar och 360°-kameror i sina nya Volvobilar. Utrustningen har inte kunnat användas på över ett år.
– En pilotdrift av kameran kommer att ske under senare delen av 2022, säger Irene Sokolow på polisens pressavdelning.
Häromdagen skrev Carup om polisens miljardfiasko med de nya Volvobilarna för två miljarder kronor. Över ett år efter att bilarna började levereras får polisen fortfarande inte använda den fartradar och 360°-kamera som skulle fånga fartsyndare och dokumentera brott. Några nyheter om teknikstoppet fanns inte, enligt polisen.
Men efter att Carup uppmärksammade slöseriet med den dyra utrustningen som inte får användas har polisen vaknat och meddelar att saker visst är på gång. Men fartsyndarna kan andas ut. Det handlar om ett inledande test av bilens 360°-kamera, och radarn som mäter hastighet ska inte provas ännu.
– En pilotdrift, skarp drift för funktion och stabilitet, av kamera kommer ske under senare delen av 2022. Kamerafunktionen är en förutsättning för radar som då utvecklas efter en stabil kamerafunktion, meddelar polisens pressavdelning.
Att det skulle vara slöseri att utrusta bilarna med dyrbar spjutspetsteknik som polisen inte använder håller polisen inte med om. Polisen kan idag inte uppge när, men de är nu övertygade om att kunna ta radar och kamera i bruk.
– Tekniken kommer kunna användas fullt ut. Bilarnas IT-plattform tillgodoser fler funktioner än radar och kameror samt ger en grund för ytterligare funktioner. De övriga funktionerna används idag. Kamera och radar ingår i bilens grundpris som är 750 000 kr, säger Irene Sokolow på polisens pressavdelning.
Den totala kostnaden för de 2200 nya Volvobilar som polisen köpt in ligger på två miljarder under åtta år. Orsaken till att kamera och radar inte tagits i bruk har hittills uppgetts vara problem med integritetsskyddslagar.
De nya bilarnas radar skulle mäta hastigheten både på mötande trafik och bilar som polisbilen ligger bakom, eller som passerar på sidovägar. Kameran gör att bilarna kan användas i stället för laserpistoler. Bilarna kan också parkeras som en temporär fartkamera. Hela fortkörningen fastnar på filmer som har knivskarp kvalitet. Men nu kanske allt är förgäves, över ett år efter att bilarna togs i bruk är tekniken fortfarande stoppad.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter