Carup kan avslöja en chockökning av fortkörare som får böter. Under 2024 åkte 261 229 fast för fortkörning. En ökning med 27 procent.
– Det finns faktiskt en intressant förklaring, säger trafikpolisen Anders Schääf.
Förra året blev ett rekordår för landets trafikpoliser, kan Carup avslöja. Man tog 55000 fler fortkörare än föregående år. När året summerades hade 261 229 trafikanter fått fortkörningsböter, visar ny statistik. Året innan var den siffran 206 000. Det är en ökning med 27 procent.
– Trafiksäkerhetskamerorna har stått för en stor del av den här ökningen. Där har fler åkt fast, säger Anders Schääf.
Men även de fortkörningsböter trafikpolisen delade ut har ökat kraftigt, visar ny statistik som Carup tagit del av. Under 2024 fick 156 229 bilister böter av trafikpolisen för att kört för fort. Ökningen är 23 procent. En ny satsning från polisen är en stor del av förklaringen.
– Det finns faktiskt en intressant förklaring. Förr skrev vi ut böterna för hand på papper. Det var ganska krångligt och man var tvungen att börja om och fylla i alla uppgifter varje gång.
Poliserna behöver inte längre spilla onödig tid på att skriva ut böterna för hand. Med den nya moderna tekniken har deras arbete blivit lättare.
– Nu är allt digitalt. Om vi säger att tio poliser är ute och kontrollerar trafiken. Då minns systemet detaljer som plats och överträdelsekod. Vi behöver inte fylla i så mycket och då går det effektivare, säger Anders Schääf.
Med digital teknik går det att bötfälla sådana som var immuna förr.
– Numera kan vi också skriva ut böter till de som inte har svensk körkort eller ungdomar, det gick inte förut, säger Anders Schääf.
Polisens glädjerapport från champagnekorkarna att flyga hos Trafikverket. Där har hastigheten på våra vägar spelat stor roll i kampen för att minska antalet trafikdödade.
– Hastigheten spelar stor roll om du ska överleva vid en trafikolycka. Hälften av alla som kör på våra vägar kör för fort. Om vi säger att det är fem miljoner bilar ute på vägarna varje dag så blir det väldigt många, säger Magnus Lindholm, analytiker på Trafikverket.
Trafiksäkerhetskamerorna är bara påslagna vid vissa tidpunkter. Det bestäms när trafikflödet anses som störst.
– Om fartkamerorna hade varit igång hela tiden hade man kunnat ta miljontals med fortkörare. Men av utredningstekniska skäl går det inte, säger Magnus Lindholm, analytiker på Trafikverket.
Förra året ökade polisens närvaro längs landets vägar. Men det skiljer sig från de olika regionerna, beroende på resurstillgång.
– Ökningen är positiv för det betyder att fler poliser är ute på vägarna, även om fartkamerorna står för många, säger Anders Schääf.
Fartkamerorna står för 40 procent av alla fortkörningsböter. Av de 261000 som rapporterades förra året, hade 105 000 fångats av kameralinsen.
– Jag vet inte om det beror på att de har fått mer resurser. Men det har tillkommit fler kameror på vägarna, säger Anders Schääf.
Hastigheten är en känslig fråga. Trafikverket måste balansera mellan att rädda liv och behovet av att göra transporterna effektiva och smidiga.
– Det går heller inte att skruva ner vägens hastighet så att alla måste köra supersakta. Vi behöver bygga vägar så att man överlever en kollision om man kör på hastighetsbegränsningen, säger Magnus Lindholm.
Varje kilometer sänkt hastighet spelar roll.
– Om alla höll hastigheten skulle vi spara 50 människoliv om året. Det räcker om alla sänker hastigheten med en kilometer skulle det göra 15 personer om året, säger Eva Lundberg på Trafikverket.
Alla fortkörningsböter:
2023: 206000
2024: 261229
Ökning: 27%
Trafikpolisens fortkörningsböter:
2023: 127 000
2024: 156 229
Ökning: 23%
Fartkameror fortkörningsböter
2023: 79000
2024: 105 000
Ökning: 32%
Alla brott mot trafikförordningen:
2023: 332000
2024: 412000
Ökning: 24%
Källa: Polisen
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.