Polisen får ny superradar – omöjlig komma undan

Polisens nya superradar sätts i drift i år. Nu kan polisbilarna fånga fortkörare i bara farten.
– Vi har för avsikt att inleda ett pilotprojekt och sätta det här systemet i drift innan året är slut, säger Per Rickander, verksamhetsutvecklare på NOA.

Polisen har arbetat i flera år med ett nytt kamera och radarsystem. Alla nya svenska polisbilar har utrustats med en videoteknik som gör att de kan hålla koll på allt som händer omkring bilen. Det här systemet innehåller också en avancerad radar som mäter hastigheten.
– Videosystemet har varit i full operativ drift i flera månader. Från början prövade vi ett pilotprojekt som har slagit väl ut och sedan har det utökats.

Kamerasystemet ska göra arbetssituationen tryggare för poliserna. Med hjälp av den kan de överblicka situationen och dessutom samla in bevis vid eventuella brott.
– Kamerorna kommer också att bli ett bra komplement till poliserna när de kommer till stökiga platser. Då kan de få en bättre uppfattning kring vad som händer runt bilen, säger Göran Bolinder, chef på polisens fordonsavdelning.

Det nya videosystemet är nu i drift. I år ska polisens superradar tas i drift efter stora förseningar. Radarenheten sitter längst ner i bilens front och kan mäta både mötande och passerande trafik.

Den nya radarn kommer att sätta fast mängder med fortkörare. Nu kan polisen åka runt i trafiken och plocka dem. Kameran och radarn samlar in bevis. Det betyder att bilägare kanske inte ens ser polisbilen. När de kommer hem har de fått böteslappen i telefonen.
– Eftersom radarn på många sätt är beroende av videotekniken så har vi börjat med att få den i drift. Nu kan vi gå vidare med att se till att radarn även kommer i fullt bruk.

Radarn skulle ha varit i drift för länge sedan. Men polisen medgav i somras att det varit tekniska strul. Nu är man däremot snart klara och kan inleda tester. 
– Det har blivit lite försenat. Men det är ofta på det viset allra helst eftersom vi som alla andra måste hushålla med resurser. Men arbetet har hela tiden fortsatt framåt.

Nu arbetar NOA med de sista detaljerna. Snart kommer man att pröva radarn i skarpt läge. 
– Vi har för avsikt att få radarn operativ innan året är slut. Jag tror att det kommer att lyckas.

Det är inte bestämt var och hur många polisbilar som ska vara med från början. Pilotprojektet börjar i en liten skala. 
– När man gör ett sådant här pilotprojekt så sprider man det geografiskt. Vi börjar med några fordon för att göra situationen och utvecklingen överblickbar. Det har att göra med att vi kan då överblicka barnsjukdomar och andra problem som uppstår.

Den nya radarn och kameran blir omöjliga att komma undan. Den mäter din hastighet långt innan du ser polisbilen. 
– Radarn kan mäta hastigheten och sköta trafikövervakning i 365 grader. Polisbilen kommer att kunna hålla koll på både bilar bakom och framför sig, samt mötande trafik. 

Polisen kommer ändå att fortsätta kontrollera hastigheten med sina traditionella metoder. 
– Nej, det är ett kompletterande system. Eftersom den vanliga laserbevakningen är så utbredd och väl förankrad så kommer den att fortsätta, man kan se det här som ett komplement.
LÄS MER: