Polis tog sovande förare på E4 – rasar mot autopilot

Bilföraren somnade på E4:an i Östergötland med ”autopiloten” påslågen. Medtrafikanter slog larm – men mannen vaknade först inte av blåljus och toppsignaler.
– Det är ju såklart aldrig tillåtet att sova vid ratten, oavsett hur smart system man har i bilen, säger trafikpolisen Björn Thunblad, samordnare för trafik region Öst.

Upprörda medtrafikanter larmade polisen efter att de sett en man som satt och sov i förarsätet till en bil som körde på E4:an i Östergötland, uppger Sveriges Radios samt polisen på sin hemsida. En polispatrull ryckte ut. Till slut lyckades de väcka föraren och stoppa den farliga färden.
– När polispatrull skulle stoppa fordonet låg det kvar i vänsterfilen och reagerade först inte på blåljus och stoppsignaler, uppger polisen.

Föraren fångades av polisens film och erkände trafikbrott. Nu har föraren även dömts för vårdslöshet i trafik. Enligt polisen i Östergötland finns det stora risker med att lita för mycket på bilens hjälpsystem. 
– Nackdelen är om man förlitar sig för mycket på de här systemen och tappar fokus på vägen, då kan det bli farligt, säger Björn Thunblad via Polisens hemsida.

Polisen i Östergötland tycks dock ha missuppfattat hur nya bilar med förarassistanssystem fungerar. Bland annat tror trafikpolisen Björn Thunblad felaktigt att vi redan har självkörande bilar med ”autopilot” i Sverige, och att förarna bryter mot lagen när de använder systemen.

Sanningen är att det inte finns några sådana bilar, alla bilar som får säljas i Sverige kräver övervakning av körningen när de används på svenska vägar. Föraren måste till exempel hålla i ratten, eller frekvent röra på ratten, annars stannar bilen. Helt nya bilar har dessutom ofta sensorer som känner av att föraren är uppmärksam på trafiken.

Polisen hävdar att det är olagligt att aktivera ett helautomatiserat system. Men alla typgodkända bilar kräver att du övervakar körningen, annars godkänns de inte av trafikmyndigheterna i Europa. I en Tesla måste du till exempel frekvent röra på ratten, annars stannar bilen. Hos Volkswagen måste du ha händerna fast på ratten. Begreppsförvirringen kan ha uppstått genom att Tesla kallar sitt förarstödssystem för ”Autopilot”.

– Att använda sig utav automatiska körsystem som adaptiv farthållare och automatiskt filhållningssystem har positiva effekter på trafiksäkerheten och återfinns i princip hos alla nyare personbilar. Men att aktivera ett helautomatiserat system där föraren inte övervakar körningen är inte förenligt med svensk lagstiftning, säger Björn Thunblad.

Trafikpolisen Björn Thunblad välkomnar dock utvecklingen och tror att bilarnas kommande självkörande system som snart kan bli lagliga är säkrare än mänskliga förare.  
– Jag tror att vi kommer att se att olyckor med dödlig utgång kommer att minska när det används. Vi ser att de flesta dödsolyckor sker genom att någon kommer över på fel körbana. Med mer automatiserade funktioner i bilarna kommer de per automatik att bromsa ner hastigheten i de lägena och krocken kanske blir i 50 kilometer i timmen istället för 110, säger han via Polisens hemsida.
LÄS MER: