Elbilsaktier är glödheta på världens börser.
Även Polestar siktar på en börsnotering.
– Långsiktigt är vi verkligen öppna för aktiemarknaden och en börsnotering, säger vd:n Thomas Ingenlath.
Redan i januari 2019 gick Volvos vd Håkan Samuelsson ut och berättade att en börsnotering av Polestar var tänkbar. Sedan dess har Teslas värde ökat 400 procent, så intresset har knappast svalnat. Elbilsföretaget Nikola är värt lika mycket som Fiat-Chrysler, trots att de aldrig sålt en enda bil. Och för ett par veckor sedan kom nyheten att Fisker ska börsnoteras. Polestar som redan är i gång med tillverkningen kan få ett skyhögt börsvärde. I dag ägs bolaget av Volvo och Geely tillsammans.
– Det här är verkligen ett spår som absolut är på och inte har förändrats, sedan Hakan Samuelsson sade i januari 2019 att Polestar så småningom skulle kunna noteras offentligt, uppgav Polestars vd Thomas Ingenlath under en telefonkonferens på tisdagen.
Men Polestars kortsiktiga fokus är att lansera den nya elbilen Polestar 2 så framgångsrikt som möjligt. Bilen började levereras till de första kunderna i juli, och har lovordats i de första testerna.
– Det handlar inte om kortsiktigt tänkande. Vi har en långsiktig ambition. Låt oss se var vi är om ett års tid, säger Thomas Ingelath.
Polestar tycks skynda långsamt, och utan att stressas av kvartalskapitalism. Ambitionen är enligt Ingenlath att sälja mer än 50 000 bilar per år om två till tre år. Polestar 2 konkurrerar med Tesla, men ska ta fler kunder från andra märken. Att Polestar i den nya marknadslogiken skulle kunna få ett börsvärde högre än Volvo Cars tycks inte stressa Thomas Ingenlath.
– Bilen kommer att tävla med Tesla Model 3, men kommer att riktas mot ägare av bensindrivna lyxsedaner från Mercedes-Benz, BMW,och Audi, uppger Ingenlath.
I Sverige har Polestar nu slagit upp två butiker, kallade Polestar-spaces, men de flesta bilarna ska säljas direkt över nätet. Senare i år kommer märkets butiker i USA att slå upp portarna. I New York ska Polestar Space finnas på Femte avenyn.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter